onsdag 21 augusti 2013

En cittaslow-dag

I går besökte jag Kristinestad. 
Solen lyste och det var sommarvärme. En härlig dag.
På förmiddagen styrde jag bilen söderöver, tanken var att jag
skulle hälsa på mina fd arbetskamrater och få en fin sommardag i 
Finlands näst minsta stad (om man räknar endast stadskärnan).
Det blev en helt perfekt dag. Allt igenom.



Kristinestads centrum är en idyll. En småstadsidyll med
låga gamla trähus. En levande stadskärna med idylliska 
trädgårdar bakom staketen. En cittaslow-stad, den första i sitt
slag i Finland. Bland annat skall en cittaslow-stad respektera traditioner och
de historiska värdena. Man skall också verka för det goda och gemytliga livet.
Läs mera  om vad cittaslow innebär på Kristinestads egen hemsida här .



Naturligtvis sökte jag mig till Finlands smalaste gata,
nämligen Kattpiskargränden. Och smal var den, och relativt kort.



Katter fanns det lite var stans i staden. Både nere på marken slickandes
på sina pälsar eller fastspikade på väggar (dom var gjorda av plåt) eller
vilandes på staketen (dom var gjorda av trä)...


Jag läser i en turistbroschyr att "Per Brahe grundade Kristinestad 
1649 på en plats som han ansåg vara gynnsam för att stärka
handeln kring Bottniska viken. I Kristinestads stadskärna med 
sin pittoreska trähusmiljö från 1700- och 1800-talet råder en 
stark stadskultur och den marknadstraditionen som startade för
350 år sedan, lever fortfarande kvar."



Naturligtvis besökte jag den gamla Ulrika Eleonora kyrkan.
Kyrktornet lutar en aning, men så är kyrkan över 300 år också.
Inne i kyrkan var det sommarstiltje. En ung flicka satt i en av bänkarna
och läste i en bok. Jag ville inte störa, så jag tassade ut.


Och minsann står inte en ståtlig väderkvarn mitt inne i staden.
Inte många städer som har en väderkvarn i centrum.



Jag vandrade upp och ner längs de vackra gatorna.
Kikade in igenom någon port och beundrade de
vackra trädgårdarna som fanns innanför...






Här speglar sig den nya tegelkyrkan i ett fönster.


Dagens K-stads besök avslutade jag med en underbart god
sallads- och pajtallrik på Café Vinkel. Jag besökte också två
mycket fina museér i staden, så mera om detta senare.

Har du inte besökt Kristinestad, gör ett besök till staden!
Tycker du om idyll och slow, då blir du garanterat inte besviken!

4 kommentarer:

  1. Ååå sååå vackert ...vilken härlig utflykt...sånt där gillar jag!

    Små vackra trästäder...vilken idyll och så god mat på det...det är sommar för mig...hihi..

    Ha de gott
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  2. Sååå vackert, och skulle mer än gärna besöka Kristinestad, om det bara låg liiite närmare!! Sen blir man glad när man ser att det finns folk som vill bevara det gamla och låta det leva vidare, tror alla behöver få den här småstadskänslan ibland.
    Sen är det ju aldrig fel att avsluta ett så trevligt besök med lite god förtäring...!! Jättefina bilder, känns som om jag var med...
    Ha det gott!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Allt det där ser ju så trevligt ut och är väldigt bekant. Min syster bor i K-stad, så det blir en del besök där och även som turist. Rekommenderar ett besök på campingen och segelpaviljongen ;o) Och Vinkel! Aldrig fel! ♥

    SvaraRadera
  4. Men oj va mycket finfina foton, ska allt lägga Kristinestad i minnesbanken...

    Tjingelingen från Rantamor.

    SvaraRadera