torsdag 29 augusti 2013

Finlands minsta stad

Härom veckan när jag var ute på min roadtrip styrde jag
bilen in till Finlands minsta stad, Kaskö. 
Jag parkerade bilen nere vid inre hamnen och gick för att leta reda
på stadens centrum. Det var stillsamt i den vackra småstaden. Gator 
gick i ett rutmönster omgivet av havet från alla håll.


De få människor jag mötte hälsade med ett glatt "Hej" eller "Terve".
Flera personer hade också något att säga, här tycktes alla känna alla
och känner man inte den som kommer gåendes på gatan (det fanns 
inga trottoarer) så ville man slänga några ord i alla fall. Hemtrevligt!
I staden bor endast lite över 1.400 personer på 175 km2.
Undra på att det inte var många ute på sta´n...


Så hittade jag en skyllt och ett stort torg.
Det måste vara stadens centrum! Jo, där fanns en 
bank och en restaurang och en turistinformationstavla.
Det var kväll och allt var stängt. Jag gick runt i staden och
beundrade alla de vackra gamla trähusen. 







Kaskö är småhusens stad. Staden fick stadsrättigheter av
kung Gustav III år 1785 och har alltid varit Finlands minsta stad.

Många hade dekorerat sina fönster med båtar. 
Det här är en stad där sjöfarten alltid haft stor betydelse.


En och annan katt såg jag ju också.




Allt möjligt vackert hittar man här i staden!
När jag gick där och njöt av det vackra vädret tänkte jag att
om jag skulle renovera ett gammalt hus skulle jag åka till Kaskö
och gå runt i staden för att samla fina ideér.





Dagens besök avslutades i Gästhamnen där jag mumsade i mig 
en hembakad hallonkaka med vitchoklad och en klick glass som pricken
över härligheten. Den trevliga kioskvärdinnan berättade också
så inspirerande om sin stad. Jag satt länge och njöt
av kvällssolen vid hamnen. 


När jag åkte hemåt stannade jag vid en av broarna ut ur staden och 
tog ett kort av stadens stora massafabrik.
Till Kaskö vill jag åka igen!

4 kommentarer:

  1. Jovisst ... Kaskö är en mysig stad :)
    Fina bilder!
    Nära har man dit ... men inte så ofta man besöker den!
    Massafabriken är tyvärr stängd, så arbetslösheten är hög i Kaskö!
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Kaskö är ett trevligt utflyktsmål. Vi brukar åka till Blå Stunden (restaurang) med motorcykel, men i sommar har det inte blivit. Trevligt att ta del av dina utflykter! ♥

    SvaraRadera
  3. Kaskö är fin sommarstad men tyvärr alltid folktom.
    Vackra hus och trädgårdar finns det, precis som som du visar.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. vad trevlig utflykt..till Kaskö har jag bara varit en gång..o då va vi också över till Eskilsö...Fina gamla hus..ha en bra helg själv.

    SvaraRadera