måndag 26 augusti 2013

Mitt bland delikatesser

Helgen som gick bjöd på underbart sommarväder.
Soligt och varmt dagtid, men nätterna var rejält kalla.
Lördagen blev en härlig dag med roligt kusinkaffe och
sedan äppelplockning. Vi har de godaste äpplen vid min hemgård.
I lördags plockade vi flera plastkassar fulla med äpplen.



Dessa äpplen är underbart söta och goda. När de är 
mogna blir de genomskinliga av söt vätska. Mmmm.....
Idag kokar jag äppelmos och äppelsaft.
Hela huset doftar äpplen!

Söndagen bjöd också på strålande sol, inte ett moln på himlen.
På förmiddagen begav vi oss ut till yttersta havsbandet.
Där växer havtorn och vi tänkte plocka bären.
Och vilka mängder av bär vi hittade!


Alldeles gula lyste bären på massor av buskar. På soliga
ställen var bären mogna, så vi plockade och plockade.
Buskarna är sticka, men det var så skönt att stå där ute i 
vassen med solen i ryggen att jag kände inga vassa taggar....
Jag plockade och bara njöt!



Havtornsbären är vitaminrika och väl hemma brukar
jag pressa saften ur bären och förvara råsaften i frysen.
Inga konserveringsmedel här inte!


Vi var fyra bärplockare och vi hade en liten matsäck med oss.
Det smakade så gott där ute i vassen i den
varma augustisolen. Kaffe/te och smörgåsar och goda bullar.
Det var en så härlig dag och den här dagen kommer jag 
säkert att minnas hela långa kalla vintern.



Jag har aldrig sett så mycket havtornsbär.
Jag plockade flera liter. Ändå finns det det massor av bär kvar
på buskarna, som en gåva också till nästa plockare.


På hemvägen köpte vi några saftiga rökta rödingar.
Väl hemma stod vi vid köksbänken och bara åt av 
de underbart goda nyrökta fiskarna.

Mums för alla delikatesser
hela helgen lång!

2 kommentarer:

  1. Det verkar som om jag måste gå och äta en gång till ,snålvattnet rinner .Vi har varit till grannen och plockat äpplen ikväll ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Vilka fina bilder!Havtorn har jag aldrig plockat,,kanske jag borde fara ut till skären..Rökt fisk är jättegott.

    SvaraRadera