onsdag 7 augusti 2013

En doft av augusti

I går hade vi en av sommarens vackraste varmaste solskensdagar.
Då stod jag inne i svartvinbärsbuskarna och kände mig som Ferdinand.
Ni vet han som satt under eken och luktade på blommorna.
Jag satt däremot inte, utan stod lätt framåtböjd och plockade vinbär. 
Och så njöt jag av doften inne i bärbuskarna.


Doften av svarta vinbär, både bären och bladen, påminner mig
om alla mina barndomssomrar. Då man tassade ut till bärbuskarna på kvällarna
och stod där och mumsade i sig bären direkt från busken.
Det är en härligt varm doft av augusti.


I går stod jag där mitt inne bland buskarna och fyllde
mina kannor med de goda vitaminrika bären och näsborrarna med den ljuvliga sommardoften.
En mycket varm vind prasslade i bladen och solen värmde så skönt.


Tro inte jag var ensam i buskaget. Nä, våra ankor, som är mycket 
sällskapssjuka, var naturligtvis bredvid mig hela tiden. (Kvack, kvaakk).
Jag försökte sjasa iväg dom och då försvann dom in i kornåkern.
Gott med lite sädeskorn också tyckte de....


"Jaha, skall du plocka de gröna vinbären också, då vill vi vara med!"
Kvällen tillbringade jag inne i de gröna vinbärsbuskarna.


I dag puttrar det i saftmajan på spisen.
Ännu mera ljuvliga augustidofter!
Härliga augusti!

1 kommentar:

  1. Härligt! Och i ett svep förflyttas jag tillbaka till min barndomssommar hos mormor och morfar och mormors goda svartvinbärssaft. Mmm, så gott det är!

    Ha det fint där bland alla bär vännen!

    Kram Lotta

    SvaraRadera