måndag 19 augusti 2013

Närkontakt med hösten, ett mycket gulbrunt inlägg

Det känns som allt går så fort nu för tiden.
Sommaren kom tidigt och allt har bara rullat på,
så redan nu börjar man känna att hösten knackar på dörren.

I går kväll hade vi en varm och härlig augustikväll. 
Jag tog kameran och gick ut på lite höstspaning. Det blåste sydliga varma
vindar och vi hade runt 20 grader ännu vid 8-tiden på kvällen.


Här hos oss har vissa björkar fått några gula löv.
I går kväll singlade ett av dessa löv ner från ett träd just när jag gick förbi. 
Det landade framför mina fötter.
Ett gult höstlöv. 
(Nej inte redan....)


Tack och lov är de flesta lövträden ännu gröna, det är endast
sädesfälten som lyser gula.


Jag gick längs åkervägarna och såg att de förhatliga
tistlarna (som jag inte vet vad de heter) snart var utblommade
och spred sina frön i den varma vinden.




Precis som timotej och alla andra tistlar också har gjort.


Renfanan var inte längre gul. Nu stod den där så
brun och väntade bara på dagen när dess frön skall ut på vift.



Fler växter som var utblommade.


Höstfibblan har lyst upp stigen med sina gula blommor,
snart har den gjort sitt för den här säsongen. Precis som grobladen.
Det var mycket gult och brunt på min vandringsstig.


Men när jag höjde blicken såg jag de röda rönnbären.
Hur är det man säger: Mycket rönnbär, mycket snö.
Eller var det tvärtom?


På hemvägen föll ännu ett björklöv ned på vägen.
Solen stod så lågt på himlen att det bildades en skugga av lövet.
Vi går mot mörkare tider....
(Och jag som tycker hösten kan vara så härlig!).

1 kommentar:

  1. Ja det är naturens förfall såg att rönnbären börjat ruttna också ,kram Nette

    SvaraRadera