onsdag 28 augusti 2013

En vacker augustidag med krasse, havre, äppel och flygplan

Vilken ljuvlig augusti vi har fått ta del av!
Härligt varma dagar radar upp sig på ett pärlband.
Vi tackar och tar emot. 
Vi njuter.


Mina krassar lider av torkan, men blommar som bara den!
(Månne det är någon som inte vattnar blommorna?)

Igår började vi tröska havren. Sonen kom hem och hjälpte till.
Vi körde med två tröskor, så strax var sex sädeskärror fyllda med säd.
Idag kommer dom till torkning och vi kan fortsätta ta bort den sista havren.



Det doftar så härligt i augusti. Doften av mognad.


Mot kvällen satt jag i solen och skivade ner äpplen för 
ytterligare saftkok. Jag skär bara ner äpplena 
i saftmajan. Skalen och kärnhusen får vara kvar.
Inget socker behövs, denna äppelsort är så söt.



Jag kunde sitta och kika på ett flygplan som flög över oss.
Högt där uppe bildades en vit röksvans.
Det var tack vare det vita strecket jag såg planet.
Undrar om det var på väg till USA?

3 kommentarer:

  1. Vi brukar ibland gå in på flygradarn för att se vart dom är på väg .Så mycket energi du har som kan ta tillvara skördarna dina .Vackert väder har det ju varit idag också ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra och härliga bilder du bjuder på idag (och som alltid)!!
    Krasse är ju så fint och tacksamma är de också...jag hade såna under en hel del år och ju magrare och torftigare de hade det desto mera blommade de tyckte jag...hihih..

    Ja nu är det skördetid och bråda dagar innan höststormar och regnen börjar komma.

    Ha det så gott vännen
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  3. Ja visst har vi haft en underbar augusti och hoppas höstmånaden september kan bjuda oss på
    några fina dagar så alla lantbrukare hinner få in sin säd i ladorna. När jag var barn var tröskan stationerad på ett ställe och bönderna kom med säden bunden i kärvar, som sen matades in i tröskan.
    Jag brukar få äpplen av vänner med trädgårdar, men nu har de sålt sina villor och flyttat till stan. Var på torget igår
    och där kostade svenska äpplen 29 :-/kg. Något kilo blir det nog framöver - en riktigt god äppelpaj - mums.
    Jag har suttit en stund och tittat på dina tidigare inlägg. Mycket intressant och fina foton.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera