torsdag 22 augusti 2013

Gurkor och bloggproffs

Tänk vilken solskensaugusti vi har fått!
Nu är det sol och sommar varje dag. Och det känns
alldeles, alldeles perfekt. Vi behöver sol och värme vi nordbor.

I går var det dags att lägga in mina frilandsgurkor. Jag satt ute
i den varma solen och skar gurkorna i skivor.


Våra ankor åt ju upp nästan all min dill på försommaren, men några
stackars ynkliga groddar lyckades överleva deras hungriga framfart,
och i går var det så dags att kapa ner de få dillstjälkarna. Dillkronorna
och delar av stjälkarna använde jag till grukinläggningen.
Dessutom gick jag lös på svartvinbärsbuskarna och pockade in fina
gröna vinbärsblad. De ger också en fin arom till inläggningen.
Så  var det dags att koka en kryddlag på ättika, vatten, socker och kryddor
som jag sedan hällde över gurkorna. 


Efter en månad är det dags att provsmaka kryddgurkorna.
Det brukar vara en favorit under vinterhalvåret. 
Kryddgurkor och älgkött, mmm!

I kväll skall jag lära mig mera om entreprenörskap, bloggande och framgång.
Bloggproffsen  Isabella Löwengrip och Karin Lindroos berättar om 
sina bloggar på Kulturskafferiet Ritz. Kanske vi ses där?

2 kommentarer: