torsdag 11 april 2013

Vårspaning, del I

Har ni märkt vilket ord jag använder? V-å-r.
Tänka sig, ikväll när vi kom hem vid 18-tiden visade
termometern hela +7 grader! Nu pratas det om sköna plussgrader
för hela nästa vecka - t.o.m. nätterna skall bli varmare.
Månne inte våren är i antågande?


I kväll gick jag ut på vårspaning. Och vad är det, som tittar fram så fort
snön smälter, om inte påskliljorna! Här låg snön tjock för bara
 några dagar sedan....


Nere bredvid växthuset, har snödropparna fått knoppar.
Om solen lyser i morgon, då slår de första knopparna ut i blom!


Men tro för all del inte att snön och vintern har släppt sitt grepp.
Nej, åkrarna ligger ännu under ett vitt lager av snö.


På norrsidan där den varma eftermiddagssolen inte har tinat
upp snö och is, där är mina små promenadvägar ännu snötäckta.
Fast en och annan bar fläck finns även på norrsidan....


Videkissor överallt. 
De vackra vita kissorna är också ett fint vårtecken.

Vårspaningen fortsätter...
(För nu vill jag att våren skall komma i raketfart!)

2 kommentarer:

  1. nog kommer den med raketfart ,värmen är ju på väg .Mina snödroppar är under snön än men det är nog bara fråga om någon dag eller så .Två tranor såg vi ikväll ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Du har hittat en hel del vårligt tycks det :) härligt!!!:)
    Fina bilder.
    Trevlig helg
    Kram Lollo

    SvaraRadera