tisdag 2 april 2013

Vid strandkanten en solig vinterdag

I går fotograferade jag i strandkanten när vi var ute vid ön.
Vassen lyste gul mot den vita snön. Ja, den mer än
lyste, jag tror bestämt att den sken som av guld!


Vi körde med arbetsskotern rakt igenom vassfältet.


Det rasslade lätt i stråna och snön knirrade under skorna
när jag gick där upp mot skogen.


I strandkanten växer en djungel av alar.


Här går jag ut på isen igen, igenom vassfältet...
Snart har jag solen rakt i ögonen.



Det känns som om denna havsvik snart kommer att slamma igen.
Sakta men säkert kommer buskar och alar att växa i dessa grunda vikar.
I vår del av världen har vi en landhöjning som sker med en 
hastighet om 8 millimeter per år. Det låter lite, men det 
märks efter ett tiotal år att stenar som tidigare låg  
under vattnet nu ligger på torra land ...
....sakta men säkert....

Det är först då fågeln
kastar sig ut i den fria rymden,
som den känner 
att den har vingar.

3 kommentarer:

  1. Nog har vi en vacker tid nu snart är det grått o slaskigt ,fina bilder ,kram nette

    SvaraRadera
  2. Å vilka underbara bilder du har tagit, solen lyser å allt glimmar! Ja inte verkar 8 mm så mycket men som du skrev på 10 år så......är allt förändrat! Ha nu en fin dag! Kram Iréne

    SvaraRadera
  3. Vilka vackra bilder....och vilket ljuvligt väder!!

    Hoppas du får en fin onsdag vännen
    Kram Lollo

    SvaraRadera