fredag 19 april 2013

Naturens krafter är mäktiga

Fredagen har bjudit på soligt väder.
I kväll har vi sett på naturens krafter och känt oss så pyttesmå
i förhållande till naturens muskler. För i kväll körde vi längs Kyro älv, 
där isen hade gått under dagen och där vattnet forsade fram. Många hektar
med åkermark ligger under vatten. Vi såg också att vattennivån steg i älven under
kvällen. Jag är så oerhört tacksam att jag inte bor bredvid denna vilda älv
(åtminstone inte dessa dagar), utan att jag fick köra hem till en torr och fin gårdsplan.




Vid Kolkki steg vi ur bilen och gick över bron och såg på vattenmassorna
som forsade fram. Stora isflak hade pressats upp mot land.



När jag stod där uppe på bron och tittade ner på vattenmassorna som rusade fram
kände jag mig alldeles yr. Stora och små isflak dansade i vattenmassorna.


Här hade isflaken kommet mycket nära ett hus.


Islossningen längs Kyro älv intresserar många människor.
Vi var inte ensamma längs älven och vid Kolkki bro stod några 
käcka damer och såld grillad korv....


Det är inte roligt att bo nära älven i dessa dagar. Det här huset är helt omringat av vatten. 
Brandkåren hjälpte till att pumpa vatten ur källare och garage. Man kan ju
undra hur mycket det hjälper....


Allt man ser på den här bilden är åker, ingen sjö alltså....
(och det var lika mycket vatten på andra sidan vägen...)

Nu skall det bli skönt att krypa in i en varm pläd och dricka en
varm kopp te och veta att hos oss är det inga vattendrag som 
svämmar över.

3 kommentarer:

  1. Det där är en syn jag sett ganska många gånger för jag har en moster som bor där nära.I Malax där vi var har jag aldrig sett så många bilar någon kväll vi varit ute och fotograferat ,det här är nog ett skådespel som alla borde se .kram Nette

    SvaraRadera
  2. Jag tycker så synd om alla dem som drabbas. Vi har översvämningar här med. Även om vi bor rätt nära ån ska det nog mycket till innan vi drabbas.
    Vi får hoppas att det ger sig snart! Ha en skön helg! ♥

    SvaraRadera
  3. Vatten kan vara så vackert och också så förödande farligt...ooo så jobbigt när man drabbas av översvämningar.
    Hoppas du har det gott i våren
    Kram Lollo

    SvaraRadera