lördag 6 april 2013

En solig lördag med sorgeflor

Morgon grydde med klarblå himmel och solsken.
Ännu en fin dag i sikte!


På förmiddag gick jag här hemma och småmyste. 
Solstrålarna sökte sig in genom fönstren och rummen förvandlades 
till ett härligt solskensparadis. Det är så vackert med solsken!
Jag fotade vår orkidé som belystes av solens strålar,
och med en svart tv-skärm som lämplig bakgrund.


Klockan 14:00 skulle vi till en begravning, så vi gjorde oss klara för
avfärd efter tolvslaget. Vi skulle ta farväl av J som var min sista släkting från
min pappas och mammas generation. J var en av de äldsta, hon blev 94 år.
Jag kommer ihåg henne som en flitig kvinna och för att hon tyckte så mycket
om djur och blommor. Ända upp i hög ålder älskade hon att pyssla i 
sina blomrabatter. Och inomhus hade hon alltid vackra blommande växter.



En fin rättfram kvinna av en generations människor som nästan inte finns
längre. De var så jordnära och ändå så kloka, det är få människor i 
min generation som besitter dessa egenskaper som de hade.


Efter minnesstunden i församlingshemmet, ville jag ta ett foto av J
som stod framme vid altaret. På kortet är hon konfirmand och så ung
så jag nästan inte känner igen henne. Så vacker, med livet framför. 
Idag var det dags att säga tack och farväl, 
nästan 80 år efter hennes konfirmation.

Mot kvällen har molnen dragit in över vårt landskap,
I morgon får vi förbereda oss på snö....


2 kommentarer:

  1. Fina foton i dina inlägg jag har ju inte riktigt hunnit med .Begravning är ju alltid en tung dag .Har varit och hälsat på pappa och mamma idag för det är mammas födelsedag .Vi var till bädden och hade tårta med.Pappa förstår nu nog att det är en lång och svår väg tillbaka ,jag tror ju att dom inte får bo tillsammans igen .Mamma fattar ju inte att han kommer inte tillbaka hon tror att det är bra om några veckor . Hoppas du har en fin söndag framför dig ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Vackra bilder på orkidén, och vackert avslut för din kära släkting. Oavsett om man är ung eller gammal, det är aldrig rätt tidpunkt känns det som.
    Här blev det ett kortvarigt snöfall igårkväll, med tillhörande stormbyar...så nu skiner solen åter, och ja...det känns faktiskt som vår!!
    Kram kram

    SvaraRadera