onsdag 10 april 2013

"Jag är en riktig jordgubbe" sa Bosse

Att Bosse Rappne inte är utbildad trädgårdsmästare utan snickare,
det fick jag lära mig i går kväll. Han är till vardags Vd för Slottsträdgården 
Ulriksdal utanför Stockholm. Att jobba för TV4 är bara ett extraknäck.


Han prata så inspirerande om den Älskade Trädgården!
Han var väldigt mycket äkta, här var en man som kunde 
sin trädgård! Han pratade sig varm för natursten, vatten i 
trädgården och jordförbättring. "Det är bättre att köpa en
dyr jord och billigare blommor än tvärtom". Naturligtvis helt logiskt 
 och helt sant! Nu måste jag också börja med en kompost, tänkte jag...


Trädgården skall inte bara vara arbete, utan där skall man också
kunna njuta. Det gäller att inreda i trädgården; utekök, matplats, varför inte
utebassäng eller bara ett ställe där man kan sätta sig ner med en
god bok och ett glas vin. Låter det inte härligt så säg?

Och vet ni vad trädgårdspsykologi är för något? Jo, det  kan vara
att trädgårdsgången inte är rak, utan gången går i en böj.
När vi går där ser vi kanske åt sidan, tar kortare steg, stressar 
ner lite och vi kanske ser och hör fåglarna.... 

Efter pausen pratade han en hel del om jordförbättring. "Jag är en
riktigt jordgubbe" - det gäller att jordförbättra lite varje år, så efter
x antal år har man de vackraste trädgårdrabatter. 

Nu drömmer jag om att få starta vårens trädgårdspyssel
och så drömmer jag om den där platsen med boken och vinet....!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar