tisdag 12 februari 2013

Fastlagstisdag

Idag firar vi fastlagstisdag eller fettisdag som vi säger.
När jag var liten var fettisdagen en av årets höjdpunkter.
Då eldade vi en stor brasa i byn och alla barn och ungdomar
samlades runt brasan för olika upptåg. Vi lekte, grillade
korv och värmde oss så nära elden vi vågade. Flera veckor
i förväg hade man dragit ris och annat brännbart ut på en åker mitt i byn.
Brasan tändes när mörkret föll vid 6-tiden på kvällen. Jag och flera av 
mina barndomsvänner hade flera kilometer att gå in till byn. Jag minns att vi gick  
och försökte plugga in läxorna på vägen. Vår lärare var alltid så försmedlig 
att han gav oss några psalmverser eller något ur Katekesen att kunna utantill
till dagen efter fettisdagen. Där gick vi med våra väskor dinglande på
ryggen (för korven) och i takt med stegen försökte vi plugga in psalmverserna.

Frågan är om jag hörde till den sista generationen som fick vara med om
att elda en fettisdagsbrasa i vår by. Med åren har denna tradition försvunnit.
Men jag fick vara med om allt det roliga som en fettisdagsbrasa innebar!
Kommer ni ihåg, ni mina barndomsvänner? Kommer ni ihåg hur god knackkorven
smakade där ute på slätten vid brasan? Och kommer ni ihåg hur rädda 
vi var när pojkarna började hoppade över den falnande elden?
Och hur vi stank av rök när vi äntligen kom hem sent på kvällen?

Idag firar vi mera stillsamt med fastlagsbullar och fastlagssoppa.
Vi åt fastlagsbullar i jobbet och när vi kom hem bjöd svärmor oss på
en god fastlagssoppa med klimp. Mums!


Till efterrätt fick vi hemgjorda fastlagsbullar.


Fatet med en hel drös av hemgjorda bullar tog jag på vår
fest i lördags. Vi var en hel del gäster, och alla bullarna 
försvann konstigt snabbt från fatet.....


Ha en trevlig fettisdag!


6 kommentarer:

  1. Jodå! Vi kommer ihåg alltsammans.Allt från lyckokänslan över att det var fettisdag till korven och katekespluggandet!/G

    SvaraRadera
  2. Vilka vackra fettisdagsbullar! Precis så ska de se ut. Numera är de för stora och för bleka.
    Vi var lediga från skolan på fettisdagen och de som ägde kaféet/bageriet i min barndoms by ordnade pristävling för oss barn. Priser var karameller och en rejäl jumbolimpa till den som blev sist.

    SvaraRadera
  3. Blev lite snål på din soppa .Ingen kokade soppa till mig .Kul att du bor grannar med min släkt ,när du började prata om blommor i växthusen reagerade jag .Nu när du såg mina bilder från villan så finns också min farbrors villa på samma ställe.Han var ute och vittjade nät den kvällen för jag har honom på bild ,kram nette

    SvaraRadera
  4. Så trevligt att få höra om fettisdagsbrasa. Det har jag aldrig hört talas om. Bor i Sörmland. Var bor du? Är det en lokal tradition?
    Soppan ser jättegod ut.
    Ha det så gott!
    Yvonne
    http:/yvonnespassioneradeliv.blogspot.se

    SvaraRadera
  5. Så tråkigt när gamla traditioner försvinner. Sånt som ger gemenskap i byn och som man sen kommer ihåg när man bli vuxen...Tror inte vi här har någon liknande sed här eller har haft, har aldrig hört talas om det i alla fall. Och inte fastlagssoppa heller...Men semlor...det har vi, och gott är det också!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Fastlagssoppa var något nytt för mig... men det ser riktigt gott och mustigt ut...mmm så trevligt att värma sig med i vinterkylan!!
    Semlor "bidde" det i alla fall... så till den milda grad att vi har kvar av dem idag med...hihi..
    Hoppas du får en finfin onsdag vännen <3
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera