fredag 20 januari 2023

Räven

 På dagens promenadrunda träffade jag på en räv. En nyfiken rackare!

Räven kom vandrande över en stubbåker när vi fick syn på varandra. Den hade fin päls och den såg inte  direkt svältfödd ut heller. Den stannade och kikade på mig, undrade säkert vad jag var för en luring. Vän eller fiende, kanske den bedömde...


Så satte den sig ner och ömsom kikade på mig och ömsom kikade framåt mot en hästhage....


Jag vandrade vidare och den satt fortfarande kvar på samma ställe där ute på åkern. Nu fick den vända sig om för att kika på mig! Det gällde att inte förta sig, tänkte den kanske.

Eller vad tänkte den...? Tyckte den att jag hade en lite klatschig lila mössa på huvudet eller vad tittade den på? Undrade den om jag skulle vara ett lämpligt byte eller om jag var ut på rävjakt - fast nej den hade nog redan räknat ut att jag var en harmlös tvåbent vandrare med något konstigt svart i ena handen (=kameran)? Eller den kanske ville bli fotomodell...?!!


Men så plötsligt reste den sig och vandrade lugnt vidare. Det gjorde jag också....


Den tog några springsteg längs häststängslet men när den kom fram till bäcken stannade den. Måste visst kolla vad jag gjorde. Fotomodell....

Så hoppade den över bäcken och vandrade vidare - och det gjorde jag också. Efter en stund såg jag den sittandes där ute på en åker mellan två käppar. Den kollade omgivningen och hade mig under uppsikt. Där någonstans tappade den tydligen intresse för mig och bestämde sig för att inte anta fotomodelljobbet iallafall.... Den svängde och sprang vidare till nya/gamla jaktmarker!

Det sista jag såg av den nyfikna räven var när den hade vänt om och återvände mot det håll den kommit ifrån. Och vet ni, skaren höll att gå på för räven men inte för mig (för visst måste jag sedan kolla vartåt den gått....).

Här hos oss ser vi ju ofta rävspåren, men det är ändå sällan vi ser någon räv. Jag var ändå glad att jag hade tagit med mig kameran idag, för ack så många gånger jag inte tagit den med och jag sett massor av intressanta djur eller andra naturfenomen....  

Det här blev mitt fredagsnöje. Vad blev ert?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar