onsdag 25 januari 2023

I augusti tog vi färjan till Stockholm, del 1 (3)

I medlet av augusti 2022 fick sonen och hans sambo semester och då bestämde vi oss alla fyra för att vi skulle åka över till Sverige för att hälsa på sambons moster och hennes man som bor i Nacka utanför  Stockholm. Vädret var perfekt, varmt och skönt. Vi hade bokat båtbiljetter någon dag i förväg och då tyckte vi att två båtövernattningar och två Nacka-övernattningar skulle vara lämpligt. Vi skulle få en omväxling i allt det vardagliga och Nacka-borna skulle inte behöva husera oss hela sommaren...

Vi åkte över till sonen och så stuvade vi in våra övernattningsgrejor i hans bil - och drog så söderut med sonen vid ratten! Från Vasa till Åbo tar det några timmar, det blev ett kort stopp för kaffe ungefär halvvägs.

Vi hade bokat in oss på Silja Line eftersom sonen hade extra poäng på båtresan som han ville utnyttja. Nu var vi ute i god tid och fick vänta ungefär en timme extra i hamnen, men vad gjorde det när kvällen bjöd på ett varmt och skönt väder!

Efter att vi inspekterat våra hytter gick vi så ner till en av restaurangerna för att äta dagens måltid. Ungdomarna fick bestämma vad vi skulle äta och det blev burgare med lite gott att dricka till. Skål för en skön semesterresa!

Färjan stävade ut igenom den finländska skärgården när solen gick ner. Sambon och jag sökte oss till vår övernattningshytt medan ungdomarna kollade in båtens nöjesutbud innan de hade kojat. Vi hade tidig väckning dagen därpå. Kl 6 satt vi redan i bilen på bildäck och väntade att få köra ut i Stockholm. Med vår trygga chaufför vid ratten susade vi så igenom en yrvaken, nymorgnad svensk huvudstad. Gps:en visade vägen igenom tunnlar och över vägbroar - och så var vi framme på den kända adressen i arla morgonstund!

När vi kom hade sambons moster V dukat fram frukost åt oss, så det var bara att hugga in! Vi satt länge där vid köksbordet och pratade och startade upp dagen i lugn och ro. Sambons moster V och hennes man B bor i ett egnahemshus i tre våningar och nu hade de fixat övervåningens två sovrum med badrum för oss fyra (medan de själva  hade flyttat ned i källarvåningens syateljé). Vi tyckte allt att vi bodde på ett hotell med både service och matservering (trots att vi försökte hjälpa till på ett hörn och dessutom hade haft en del godsaker med oss i bagaget), så hjärtligt tack för allt ni bjöd på! Så där satt vi hela första dagens morgon och njöt av att se hur en storstad vaknar en vacker augustivardag. Bara det var lite annorlunda för oss lantisar! Sonen och hans sambo beslöt att åka in till Stockholm - med buss. Dom skulle komma hem till kvällen, för då skulle det bli grillfest med hela släkten!

Vi däremot bestämde oss för att bila ut till Stockholms skärgård och skärgårdskommun Värmdö för att titta oss omkring. B rattade sin bil med sambon i framsätet, medan vi damer intog baksätet. Vi åkte längs idylliska vägar i ett sommarfagert landskap och V visade var alla släktingar - och olika kändisar  - bodde, det var knappt så att jag hängde med....

Så stannade vi ute vid Sollenkroka brygga där vi gick runt och bara njöt av stunden. Där kom vi på att det skulle smaka gott med glass från kiosken. Vi satt ute på bryggan en lång stund och svalkade oss med glass och kollade in båtarna som kom in för att tanka - och sedan for ut igen.

Vi fortsatte vår rundresa, vi stannade vid några fler småbåtshamnar och så försökte vi hitta ett av de ställen där jag tillbringat många kursdagar under mina Sverige-år. Tror att vi hittade stället för det såg onekligen bekant ut, men helt säker var jag inte....

Väl hemma i Nacka igen bjöd moster V på pizza ute på verandan.

Till kvällen skulle det bli grillfest. Medan vi damer ordnade med maten och dukningen fixade karlarna långbord och tände grillen. Jo, våra ungdomar hade slitit sig från Stockholms innerstad med alla dess affärer och gallerior och de hade tagit rätt buss ut till Nacka också! Snart skulle B och V:s två söner med familjer komma förbi!