måndag 22 juni 2026

Årets midsommar

 Årets midsommar har bjudit på lite omväxlande väder. Midsommaraftonen var rätt solig men inte så varm. Midsommardagen var däremot varm (20-25 gr) men då tilltog vinden. Midsommarannandagen var igen svalare (runt 20) och med samma ettriga vind. 


Midsommaraftonens förmiddag hissade vi flaggan här hemma innan vi styrde kosan ut till vårt sommarparadis (och vi tog ner flaggan midsommardagens kväll). Och som ni ser - ingen vind här hos oss... Sonen och hans sambo kom förbi en stund innan de styrde kosan till sitt midsommarfirande med sina vänner.


 Så var vi åter ute i vårt sommarparadis och i Påttin simmade svanföräldrarna omkring tillsammans med sina fyra ungar - och med deras kompisar, några  änder. Oj, så svarnungarna hade växt till sig på en vecka! Det är också så fint att se svanarna och att de håller sams med änderna (för svanar brukar vara mycket ilskna på andra fåglar eller andra djur)!

Jag började med att plocka blommor medan sambon mejade ner lite gräs. Så blev den en skön midsommarbastu innan jag ställde mig i köket för att tillreda midsommarmaten. Och kan ni tänka er... i år blev det jubileum tillsammans med midsommaraftons gäster! I 40 år har vi firat midsommarafton tillsammans! Lite svårt att förstå, men B hade koll på åren! Tydligen åkte vi ut till deras villa (som de först hyrde för många år sedan) och sedan har det bara fortsatt med gemensamt midsommarfirande. Vi utökades med ännu ett par efter något år. Sedan kom barnen (och hundarna...) och ibland firade vi midsommar på en annan dag än själva midsommaraftonen (tex när barnen konfirmerades). Barnen har växt upp och  numera har de alla firat med sitt eget sällskap i många år. Ett av paren gick in i evigheten för fyra år sedan, så numera är vi enbart de två paren igen...  En fin tradition som vi inte vill missa! I år hade jag dukat fram förrätten ute på verandabordet, men så märkte vi att eftersom vinden gått i vila hade myggen vaknat till liv framemot sena eftermiddagen.... Så vi valde att sätta oss vid bordet inne i huset!


 

Det blev mat och efteråt kaffe med jordgubbstårta och blåbärspaj (det ser ut att komma bra med blåbär i år så det gäller att tömma frysen!) inne i vår varma stuga vid havet. Så där satt vi och pratade & åt allt medan timmarna gick. Det har ju funnits olika begivenheter genom åren, men med ålderns rätt tar vi det lugnt numera. Tack för de fina presenterna och tack för ännu en trevlig kväll! 



Runt midsommar är nätterna som ljusast och visst var midsommaraftonskvällen ljus även detta år. Men molnen täckte delvis himlen - med en och annan solglimt. Snäpporna som häckar i vassen nära vårt hus satte sig på strandstenarna för att njuta av kvällen och efter en stund flög de skriiande iväg... Jo, de hördes!


 Midsommardagen randades solig och varm. Och jag satte mig ute på bastutrappan ner mot vattnet och njöt av solglittret med en stor mugg med kaffe! Härliga sommar!


 

Det finns inget härligare än solglitter i vattnet en vacker sommarmorgon! Småfåglarna kvittrar i träden runtomkring. Nu hade också vinden vaknat till liv och skapade krusor på vattnet. Vågskvalp...

Nere hos svanarna var det sovmorgon. Ungarna låg i en stor hög uppe på stenen i vattenbrynet allt medan föräldrarna vaktade sovplatsen. Tyst tassade jag därifrån...

Vid middagstid dök midsommardagens matgäster upp för "fest-på-rest". Nu dagtid var alla myggen borta med vinden och vi försåg oss med mat inifrån matbordet och satte oss sedan ute i solen och mumsade i oss maten och drack vårt kaffe. Så där satt vi åter och pratade en god stund och sedan vandrade vi runt lite mellan husen (man behöver ju röra på sig efter all mat). Efter att så våra gäster åkt hem till sig var det bara att diska bort och tänkta på refrengen även för oss. Vår Kalle Anka och mitt växthus behövde lite tillsyn...


 


Men jag hann  kolla in linneorna som växer nära husen och nattviolerna som nu börjat blomma (man märker att midsommaren var tidigt detta år eftersom många nattvioler ännu är i knoppstadiet). Och förståss såg jag till "vår" svanfamilj - som nu simmade runt och försåg sig med lite matnyttigt. Midsommardagens ljusa kväll var här.

Midsommarannandags morgon vaknade vi hemmavid. Under natten hörde jag lite regnsmatter på taket, men det våta i gräset hade blåst bort redan tidig morgon. Nu blev det förmiddagskaffe med det sista av midsommaraftonens jordgubbstårta.... mums!


Midsommartiden är en så härlig tid i trädgården. Det blommar i olika färger! (Och Kalle Anka var överlycklig när vi kom hem och han kunde vistas ute i trädgården bland blommorna!)


 På midsommarannandagen åkte vi ut med bilen en sväng - det fick bli glass invid några gamla båthus!


Till kvällen blev det en långpromenad i den vackra sommaren för min del. Över Kvarken i väster låg mörka moln, som drev in emot oss - lyckligtvis fick vi inget regn! (Och idag en ny vecka och klarblå himmel igen - med en vind som absolut inte har bedarrat!)'

Tack för ännu en vacker midsommar!

onsdag 17 juni 2026

Minnesblommor

 Strax innan midsommar för fyra år sedan somnade en av mina bästa väninnor in. Hon som ingått i gänget som vi firat midsommaraftnar tillsammnas med i så många år. Alla år sedan dess just innan midsommar har B och jag åkt ut med blommor till hennes grav (Graven, som hon fick dela med mannen endast några månader efteråt. Cancern tog dem båda). Igår följde även deras dotter med ut för att minnas . Lägga blommor och tända ett ljus på hennes viloplats. 


Vi stod där framför den blomsterklädda graven och mindes dagen då det hände. Klart och tydligt finns dagen inpräntat i våra minnen.... Jag hade önskat sitta vid hennes sida de sista timmarna då, för fyra år sedan - precis som hon och jag satt tillsammans när hennes mamma gick in i evigheten. Men slutet kom för snabbt. Det var en solig dag och det var endast några dagar innan midsommar.


Jag tror att hon igår eftermiddag kikade ner på oss uppifrån sin himmel och log. Hon tyckte säkert om sina blommor och hon tyckte säkert om oss där vi stod tillsammans (mannens bror slöt också upp efter en stund). Hon önskade oss en glad midsommar med nypotatis och jordgubbar (tror jag)... Åren går men du finns för alltid kvar bland alla våra fina minnen!


 Efteråt åkte vi hem till oss och drack rödlimonad och smaskade på nybakat rådbröd, varma minipizzor och gott "köpesbulla". Vissa dagar är det mera viktigt än annars att vara tillsammans och ta vara på alla minnen och sedan sluta dagen med fina leenden!

måndag 15 juni 2026

Nu är vi inne i midsommarveckan!

 Så är vi åter inne i den ljusaste tiden på året. Det är nu det aldrig blir riktigt nattsvart. Nätterna blir kortare för var dag - fram till årets inkommande söndag, midsommarannandagen, när allt kuliminerar! Härliga ljusa midsommartid!

Måndagens blomsterbukett plockade jag längs vägrenarna på min korta dagspromenad.  Det blev gula solögon, rödblära och daggkåpa. En lite färgsprakande bukett som får pryda soffbordet.


Nu blommar det på höjden och nere på marken. Nu får vi verkligen fröjdas av blomsterprakten ett bra tag framöver!

Med den vackraste av alla blomster, midsommarrosen eller Finland vita ros, önskar jag Er alla en Skön Midsommarvecka! 
 

söndag 14 juni 2026

En regnfri lördag ute vid vårt sommarparadis

 Efter fredagens regn skingrades molnen till kvällen och det blev en vacker solnedgång med skira moln på himlen.


På lördagsmorgonen sken så åter solen från en molnfri himmel! Och det var absolut vindstilla där ute (inte så vanligt detta år). Vi bestämde oss omgående för att åka ut till vårt sommarparadis. Denna försommar har bjudit på ett relativt varmt väder (utan minsta lilla nattfrost runt den 10:e juni) och även regnväta har vi fått, så växtligheten har verkligen sträckt på sig detta år. Vi borde meja ner allt gräs därute....


 När vi åkte ut längs skogsvägen märkte jag åter moln på himlen. Det skulle bli en lite lätt mulen dag (utan minsta vindpust) och rätt sköna temperaturer (+21 grader). Sonen och hans sambo hade meddelat att de också skulle komma ut för att hjälpa till. Det skulle bli roligt att ses för både en grästrimnings- gräsklippnings och räfsdag!


Vi anlände en liten stund innan ungdomarna kom ut och den gamla gräsklipparen startade på första knycken. Så blev det dags att meja ner gräset med trimmern nere vid den lilla viken och vi jobbade alla tillsammans. 


 Nere i Påttin blev svanfamiljen med sina små ungar rädda för allt oljud som vi förde. De små ungarna lekte med varandra och tillsammans med några änder, medan föräldrarna förskräkta tittade mot de brummande ljuden...


 I gräsmattan upptäckte vi en padda som också hen förskräckt försökte rädda sig undan trimmer och räfsa...

När vi så var klara med gräset (nästan) startade vi upp grillen och grillmästare var sonen som grillade på både marinerat nötkött och korvar. Jag hade tillrett en älgköttbit i ugnen, tyvärr hade jag glömt att ta med potatis... Men vi blev ändå mer än mätta!

Där satt vi ute på verandan och lät oss väl smaka. Det var alldeles vindstilla och alldeles lämpligt varmt - och nästan inga mygg. Till efterrätt blev det kaffe och blåbärspaj med vaniljsås. Mätta och belåtna bestämde sig sonen för att fortsätta trimma gräs längs vägen medan vi andra tog det lungt där i halvsolen uppe på verandan....


 När sonen tyckte sig vara klar med trimmandet gick jag för att se hur svanarna hade det. Jodå, nu satt de tre ungarna uppe på en sten och svanföräldrarna vaktade nere i vattnet. Eller var det endast tre ungar?


Men oj, det var ännu en unge som inte hunnit ta sig upp på stenen. Svanfamiljen hade alltså fått flera ungar detta år. Och de var så tacksamma att gräsklippningsoljudet hade tystnat!

Framemot kvällen bildades de mörka molnen över landbacken. Ungdomarna hade åkt hem och vi bestämde oss också för att söka oss hemåt i kvällningen. 


 Tack älskade sommarvilla för ännu en fin dag därute! Och jag var så glad för det numera korta gräset och för att vi sparat en liiten blomsteräng bland rönnarna och syrenbuskarna. 


 

På hemvägen stannade vi för en glasspaus och till natten bredde de mörka molnen åter ut sig. I natt vaknade jag vid 3-tiden då regnet åter smattrade på taket....

 

fredag 12 juni 2026

Fredag och regn...

 Jodå, så att... Fredag och regn. Det började regna under natten och regnandet fortsätter fram emot eftermiddagen. Men till kväll blir det sol (hoppas jag). Den vackraste tiden regnar bort... Men i morgon tänker jag njuta av sol och uppehållsväder - tills nästa regnskurar behagar tömma sina droppar över oss! 

För en stund sedan gick jag ut med kameran för regnet vräkte inte ner, utan det föll lite beskedligt.... Hundlokan böjde sig i regnet och himlen var (och är fortfarande)  jämngrå och regntung.

Ringar i vattenpölarna ner mot växthuset. Det är ju inte precis sommarvärme idag heller, endast 11 grader i regnt. 

Det finns något vackert med regn också och det är dom stora & små dropparna på daggkåpans gröna blad. Och vet ni, det finns en fördel med detta regnande och det är att jag inte behöver springa och vattna i trädgården. Endast inne i växthuset. Här skall bakas idag eftersom det blir en inomhusdag.

Ha en fin fredag alla ni som kikar in här på bloggen!