Årets midsommar har bjudit på lite omväxlande väder. Midsommaraftonen var rätt solig men inte så varm. Midsommardagen var däremot varm (20-25 gr) men då tilltog vinden. Midsommarannandagen var igen svalare (runt 20) och med samma ettriga vind.
Midsommaraftonens förmiddag hissade vi flaggan här hemma innan vi styrde kosan ut till vårt sommarparadis (och vi tog ner flaggan midsommardagens kväll). Och som ni ser - ingen vind här hos oss... Sonen och hans sambo kom förbi en stund innan de styrde kosan till sitt midsommarfirande med sina vänner.
Så var vi åter ute i vårt sommarparadis och i Påttin simmade svanföräldrarna omkring tillsammans med sina fyra ungar - och med deras kompisar, några änder. Oj, så svarnungarna hade växt till sig på en vecka! Det är också så fint att se svanarna och att de håller sams med änderna (för svanar brukar vara mycket ilskna på andra fåglar eller andra djur)!
Jag började med att plocka blommor medan sambon mejade ner lite gräs. Så blev den en skön midsommarbastu innan jag ställde mig i köket för att tillreda midsommarmaten. Och kan ni tänka er... i år blev det jubileum tillsammans med midsommaraftons gäster! I 40 år har vi firat midsommarafton tillsammans! Lite svårt att förstå, men B hade koll på åren! Tydligen åkte vi ut till deras villa (som de först hyrde för många år sedan) och sedan har det bara fortsatt med gemensamt midsommarfirande. Vi utökades med ännu ett par efter något år. Sedan kom barnen (och hundarna...) och ibland firade vi midsommar på en annan dag än själva midsommaraftonen (tex när barnen konfirmerades). Barnen har växt upp och numera har de alla firat med sitt eget sällskap i många år. Ett av paren gick in i evigheten för fyra år sedan, så numera är vi enbart de två paren igen... En fin tradition som vi inte vill missa! I år hade jag dukat fram förrätten ute på verandabordet, men så märkte vi att eftersom vinden gått i vila hade myggen vaknat till liv framemot sena eftermiddagen.... Så vi valde att sätta oss vid bordet inne i huset!
Det blev mat och efteråt kaffe med jordgubbstårta och blåbärspaj (det ser ut att komma bra med blåbär i år så det gäller att tömma frysen!) inne i vår varma stuga vid havet. Så där satt vi och pratade & åt allt medan timmarna gick. Det har ju funnits olika begivenheter genom åren, men med ålderns rätt tar vi det lugnt numera. Tack för de fina presenterna och tack för ännu en trevlig kväll!
Runt midsommar är nätterna som ljusast och visst var midsommaraftonskvällen ljus även detta år. Men molnen täckte delvis himlen - med en och annan solglimt. Snäpporna som häckar i vassen nära vårt hus satte sig på strandstenarna för att njuta av kvällen och efter en stund flög de skriiande iväg... Jo, de hördes!
Midsommardagen randades solig och varm. Och jag satte mig ute på bastutrappan ner mot vattnet och njöt av solglittret med en stor mugg med kaffe! Härliga sommar!
Det finns inget härligare än solglitter i vattnet en vacker sommarmorgon! Småfåglarna kvittrar i träden runtomkring. Nu hade också vinden vaknat till liv och skapade krusor på vattnet. Vågskvalp...
Nere hos svanarna var det sovmorgon. Ungarna låg i en stor hög uppe på stenen i vattenbrynet allt medan föräldrarna vaktade sovplatsen. Tyst tassade jag därifrån...
Vid middagstid dök midsommardagens matgäster upp för "fest-på-rest". Nu dagtid var alla myggen borta med vinden och vi försåg oss med mat inifrån matbordet och satte oss sedan ute i solen och mumsade i oss maten och drack vårt kaffe. Så där satt vi åter och pratade en god stund och sedan vandrade vi runt lite mellan husen (man behöver ju röra på sig efter all mat). Efter att så våra gäster åkt hem till sig var det bara att diska bort och tänkta på refrengen även för oss. Vår Kalle Anka och mitt växthus behövde lite tillsyn...
Men jag hann kolla in linneorna som växer nära husen och nattviolerna som nu börjat blomma (man märker att midsommaren var tidigt detta år eftersom många nattvioler ännu är i knoppstadiet). Och förståss såg jag till "vår" svanfamilj - som nu simmade runt och försåg sig med lite matnyttigt. Midsommardagens ljusa kväll var här.
Midsommarannandags morgon vaknade vi hemmavid. Under natten hörde jag lite regnsmatter på taket, men det våta i gräset hade blåst bort redan tidig morgon. Nu blev det förmiddagskaffe med det sista av midsommaraftonens jordgubbstårta.... mums!
Midsommartiden är en så härlig tid i trädgården. Det blommar i olika färger! (Och Kalle Anka var överlycklig när vi kom hem och han kunde vistas ute i trädgården bland blommorna!)
På midsommarannandagen åkte vi ut med bilen en sväng - det fick bli glass invid några gamla båthus!
Till kvällen blev det en långpromenad i den vackra sommaren för min del. Över Kvarken i väster låg mörka moln, som drev in emot oss - lyckligtvis fick vi inget regn! (Och idag en ny vecka och klarblå himmel igen - med en vind som absolut inte har bedarrat!)'
Tack för ännu en vacker midsommar!