onsdag 4 januari 2023

Mjukstart på januari - med åsikt

 I år bestämde jag mig för att mjukstarta det nya året. 

Och vet ni varför? Jo, kall nysnö på hala vägar....  Ja inte har det blivit några långa vandringar ute så här i början av nya året! Jag har istället njutit av att läsa böcker och lösa korsord och reda upp papper och.... jag riktigt känner hur chokladen och den gräddiga julmaten har lagt sig som bomull kring midjan...  Riktigt lat har jag varit i några dagar.

Det här måste jag ta tag i! Ändring måste till! Idag skall jag ta mig i kragen och gå ut en sväng, det är sol och minus 9 grader, det blir kallare för var timme. Perfekt vinterväder för att röra på påkarna!

Igår åkte jag in till staden för att uträtta några ärenden. Jag kollade längs vägen och inte ett endaste julledigt skolbarn var ute mitt på dagen. Det tyckte jag var konstigt - ja rent ut sagt bedrövligt! När jag var barn och gick i skolan då var vi mycket ute när vi var lediga. Vi skidade ute i naturen (vi hade gjort våra egna skidspår ute i skogen,  gärna med backar att ränna nedför också) och vi skrinnade (på isen i bäckar och diken) eller annars bara lekte vi ute i snön (som att ränna i backar på byxbaken eller en bit plast, det var snöbollskrig eller vandring arm i arm längs vägen eller något annat). Dagens barn får allt serverat, det skall vara kommunala skidspår och kommunala isbanor eller så inomhussport som simning i simhallar mitt i kallaste vintern eller fotboll i stora uppvärmda idrottshallar. Ja, typ. Tyvärr tas barnens kreativitet och skaparlusta ifrån dom. Men ändå bra om dom rör på sig!

Inte skjutsade våra föräldrar oss hit och dit, vi fick för det mesta ta oss fram på egen hand. Vi lärde oss ta smällar, förfrysa fingrar och hoppa i diket när stora lastbilar kom brummande längs vägen. Men då levde vi ändå i en trygg värld med vetskapen om att alla i byn visste vem vi var och kunde berätta för våra föräldrar om något hände eller om någon "ställde till" med bus.... Tiderna ändras - och trots att allt har blivit så mycket enklare tycker jag trots allt att allting inte alltid har blivit bättre. Som barn måste man lära sig för att utvecklas och kreativitet är aldrig fel.

Jag hoppas att dagens barn kommer att få lära sig mycket, få insikter och förmågor för det kommer att bli dom som skall ta hand om jordens framtid. Barn måste lära sig av både medgångar och av motgångar. Jorden snurrar vidare och framtiden behöver olika färdigheter och arbeten - och visst, alla behövs. 

Men jag önskar att alla barn fick den uppväxt ute i den fria naturen, sådan som vi fick. Fast jag vet också att när jag växte upp var min hela värld byn och grannarna. Idag växer barnen upp med hela värden framför ögonen. Så mycket mera de behöver kunna - på gott och ont.... Fast att komma sig ut i vår näromgivning även vintertid det är väl inte för mycket begärt?....

Nu är det jag som skall ut! Jag älskar fortfarande vår härliga natur (med och utan isvägar....)! 

Utgång marsch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar