torsdag 31 mars 2022

Mars månad avslutas med åländskt plåtbröd

 Så börjar månad 3 vara till ända, endast några timmar återstår. Årets mars månad har varit ovanligt solig och ibland har det bjudits på lite vårvärme. Men månaden avslutas lika snörik som den började och också lika småkylig. Dessutom har månaden handlat mycket om Rysslands krig i Ukraina och alla därtill hörande världskriser.

Men tji fick alla kriser under gårdagen, för i går strålade vi barndomsvänner samman och då är det ju alltid lika roligt!


Vi hade bestämt oss för att träffas vid restaurang Niska i Vasa. Restaurangen ägs av den åländske kocken Micke Björklund, ni vet han som också vann den svenska Robinson-tävlingen år 2020. Vi hade valt att träffas snäppet efter bästa lunchtiden för att det inte skulle vara så mycket folk ute i dessa pandemi-tider. 

Vi fick ett stort fönsterbord och vi bestämde oss alla att äta restaurangens plåtbröd. Och plåtbröd, det är pizza på Ålands-vis. 


Vi försåg oss med sallad - och så var pladdret igång. Vi uppdaterade oss om det senaste, och vad som är planerat för morgondagen/framtiden. Vi pratade stort som smått och det blev en hel del skratt och igenkännande leenden. Som alltid en härlig samvaro.


Vi hade alla valt olika plåtbröd till vår sena lunch. Jag hade valt den inbakade varianten Smugglaren som var fylld med bl.a. skinka och blåmögelost. (Det var så att jag plötsligt fick feeling för en inbakad pizza, en variant som jag och mina f.d. studiekamrater så ofta åt under mina Umeå-år och som jag nästan aldrig har ätit sedan dess.) Vi var alla nöjda med våra matval...

... och när vi ätit upp det mesta av våra plåtbröd var vi sååå mätta! Jag blev också så ofantligt trött att jag kände att  en stor balja kaffe skulle vara enda lösningen...

Så där satt vi länge och väl. Pratade och hade det mysigt. Vi sände hälsningar och foton till barndomsvännen som inte hade möjlighet att närvara denna gång och så började vi kika på klockan för snart skulle vårt bord vara upptaget för nästa gäng med hungriga matgäster... Tack tjejer för en fin eftermiddag! Ta hand om er och hoppas vi snart kan ses igen!


Så skildes vi utanför restaurangen och alla gick till sina bilar. Jag tog en kort promenad ner mot stranden för att om möjligt orka åka hemåt (jag var ju sååå mätt!).

 

Så säger jag hejdå till årets mars månad med detta citat från dagens lokaltidning:

För att ha verklig behållning av glädjen

behöver man någon att dela den med."

- Mark Twain -  (amerikansk författare, 1835-1910)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar