tisdag 22 mars 2022

Bakad cheesecake med vitchoklad och hallon

Idag skall jag bjuda på något riktigt gott.  Om man inte går på café i dessa covid19-tider, då kan man ju ha café hemma i köket, vet jag!

I fredags svängde jag ihop en cheesecake som vi har mumsat på under hela veckoslutet (och vi har ännu kvar en liten bit, så även onsdagen är räddad!) Ibland vill man baka något annat än det vanliga, så jag bläddrade igenom receptboken "Söta öde" och fastnade för en cheesecake som skall in i ugnen!


Här bjuder jag på receptet, som jag har modifierat till en egen variant.

Sätt ugnen på 150 grader. Klämt fast ett bakplåtspapper i en kakform med löstagbar kant och smörj därefter kanterna med smör.

Botten: Smula ca 25 digestivekex, gärna fullkorn och blanda med ca 60 gr smält smör. Pressa försiktigt ner blandningen i botten av kakformen och ställ kallt.

Fyllning: Vispa 375 gr philadelpiaost och 3/4 dl socker med en elvisp till en slät kräm. Vispa sedan ner 4 ägg, men vispa ner ett ägg i taget. Hacka 300 gr vitchoklad och smält sedan chokladen i ett vattenbad. Rör snabbt ned 250 gr creme fraiche i den smälta chokladen och rör sedan ned alltsammans i färskostsmeten. Tillsätt 1 krm vaniljpulver (eller äkta vanilj) och rör smeten jämn.

Ta fram kakformen och häll ostsmeten över kakbotten. Strö över hallon (går bra med hallon direkt från frysen). Baka i ugnen i 1 timme. Låt svalna i rumstemperatur och ställ sedan i kylskåp tills kakan kallnat och stelnat.


I dessa tider är det skönt att skämma bort sig själv och resten av familjen. Ibland får man tänka bort alla kalorier och bara njuta av något gott. Njuta för stunden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar