tisdag 8 mars 2022

Internationella kvinnodagen, 8 mars

 För några dagar sedan tog jag del av en mätning gällande världens mest jämställda länder . Här hamnar de nordiska länderna i topp (Finland på en andra plats efter Danmark). Som kvinna är jag tacksam över att bo i ett både lyckligt och jämställt land - men det finns förstås en hel del kvar att göra även här hos oss.

Det är inte alla kvinnor i världen som kan få sin röst hörd, som kan ta anställning utan sin mans tillstånd eller ens ingå äktenskap utan sin fars medgivande, som inte får ha egna pengar, som inte får studera och som inte ens kan gå ut ur huset utan en manlig släkting... 

I vårt land är ovanstående helt självklart. Vi kan studera, skriva avtal och till och med bli president eller statsminister - ja, hela landet kan styras av en helt kvinnlig regering! Dessutom kan vi själva välja partner och lita på att "ett nej är ett nej" (lagförslag). Av tradition har det funnits mansyrken och kvinnoyrken (med löneskillnad), men naturligtvis kan en kvinna söka sig till ett mansyrke och tvärtom (vilket förhoppningsvis småningom gagnar löneskillnaderna). 

För de flesta av oss är det helt naturligt att allt skall vara jämställt. På så sätt, att vardagen kan löpa friktionsfritt när var och en tar hand om sådant som är ens starka sidor. Det skall vara win-win både i parförhållande och på arbetsplatser, tycker jag. Världen kommer att bli en bättre plats när båda könen får ge sin prägel på livet! (Det du Putin!)

Dagens foton knäppte jag under gårdagens vinterpromenad. Idag vill jag tacka alla modiga kvinnor före mig för att jag får leva i ett fritt och välfungerande land!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar