onsdag 30 mars 2022

Promenad på snö som håller - perfekt skare

 Det finns många ord för olika typer av snö. Ni vet: nysnö, kallsnö, blidväder, slask, snöblandatregn och så skarsnö. Igår var det perfekt skare ute på slätten (på dialekt säger vi skaran). Solen sken och jag tog mig förstås ut på en långpromenad lite överallt ute på slätten, för nu bar snön och jag kunde gå dit näsan pekade. 

Skare bildas oftast den här tiden på året. När solen har värmt o smält, vinden har slipat, regnet har fallit över markens snötäcke. Och så kommer då nätter med massor av minusgrader på det. Igår hade vi minusgrader hela dagen, nu var det perfekt skare!



Igår var det en vacker dag med härliga blå skuggor. Jag vandrade runt där ute på slätten och njöt av allt det vita och blåa. Efteråt kan jag väl säga att jag hoppas att ingen träffar på mina fotspår där ute på snön, för jag antar att jag gått lite hit och dit och fram och tillbaka...

Jag försökte mig på att fota skare som håller att gå på - och så lyckades jag få med mina handskar...

Eller kanske jag skulle försöka fota skosnöret som skuggar så roligt på skaren? Si så där blev det! Nåväl, jag fortsatt min vandring, över nästan osynliga skidspår, över gamla skoterspår, över partier med torr nysnö och över blankslipad snö som blivit till is Jag valde ändå att inte gå över skaren som låg över bäckfåror eller större diken, för där kunde man ju bli "våtskodd" om inte mitt "snögolv" höll...

Jag var absolut inte ensam som gått där ute på slätten , det fanns massor av spår av harar, rävar och rådjur (dom spåren såg jag närmare skogen). En och annan ekorre hade också skuttat mellan några träd. Men mitt på dagen då var det förstås ingen annan än jag ute på vandring.

Solen sken och värmde, men luften kändes ändå härligt krispig. Nu tog jag sikte på ett av grannarnas hus där långt borta, nu skulle jag gå rakt mot huset... nej det blev visst en lång omväg...


Jag fick i alla fall en knippe videkissor med mig hem. Och dessutom en rolig skuggbild med roliga proportioner!

Idag är det mest mulet med lite snö, men ibland har solen kikat fram. Det tror jag mina snödroppar gillar! Nej nu snöar det igen...

Nu kör vi slutet på den här mars månaden! Sköt om!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar