måndag 26 juli 2021

Sommarhettan har återvänt

 Förra veckan hade vi några svalare dagar och med svalare menar jag runt 20. Men nu är värmen påslagen åter en gång och med värme menar jag kring 30. Frågar ni mig är jag mera arbetsvillig när temperaturen är kring 20 än när den är runt 30.... jag orkar inte så mycket när det är så varmt, därav kom jag mig för att öppna datorn idag.... 

Förra veckan hann vi alltså med en hel del. Eller rättare sagt vi orkade en hel del. Bland annat var det perfekt väder för hjortron- och blåbärsplockande. Det finns mycket hjortron i år. Det finns också blåbär, men det gäller att välja skuggiga och våta ställen. 

 

Det är en speciell sommar detta år. Det är varmt och det är otroligt torrt. Våren var kall och våt och så kom sommaren med värme och torka. Här vid Påttin ser det grönt och lummigt ut, men lite så att skenet bedrar. På många ställen börjar lövträdens blad blackna och se lite livlösa ut. Ja, och så är det en riktig insektssommar detta år...

Ute vid vårt sommarparadis är det massor av insekter och vet ni, numera är det mindre mygg och bromsar. Denna sommar har vi inte tillbringat många dagar därute, men nu kanske vi åter kan åka dit ut och kunna röra oss utomhus.... Torkan har torkat ut myggförökningen....


Vi har tillbringat våra sommardagar hemma på landbacken. Och här är det så torrt, så torrt. Under gårdagskvällens promenad knäppte jag dessa foton. Slokande rallarrosor och kruttorr stig över slätten.

Fast visst är det härligt med värme också. Och så får vi hoppas på regn i mitten av veckan. Ett stilla regn, please...

1 kommentar:

  1. Här på holmen pumpar vi vatten från sjön ,torrt så det sprakar ,påttin ser ju grön ut ännu

    SvaraRadera