söndag 18 juli 2021

Från sommarhetta till svalare väder

 Redan igår kväll kände vi att det hände något med vädret. Det svängde från hetta till något svalare. Vinden tilltog i styrka och det fanns en kyla i vinden som inte funnits där de senaste veckorna. Värmeböljan som täckt vårt land var på väg att försvinna, jo det kändes så igår kväll och i morse var det endast 18 grader när jag klev upp ute vid villan. En kortvarig regnskur hade smattrat mot taket i arla morgonstund.... och hettan som brukade möta mig varje morgon den var borta....

Idag har vi snäppet under 20 grader i skuggan (naturligtvis skiner solen i dag också). Det är plötsligt svalare och långbyxor och långärmat har kommit till heders igen. Nu känns det plötsligt som typisk finsk sommar ....

Men ännu i går kväll satt jag ute vid Piren och avnjöt kvällssolen. Ute på fjärden fanns vinden som krusade vattnet. Inne bland stenarna och vassen värmde ännu kvällssolen. Där satt jag som jag suttit mången sommarkväll....

Där ute var det endast jag, kvällssolen och vågornas kluckande....

En vacker stilla julikväll med sol som snart skulle sänka sig bakom skogstopparna. Plötsligt kände jag mig så där trött, som man bara kan bli av att inte gjort många knop under en lång stund - eller kanske det var endast sjöluften som tyngde - i alla fall masade jag mig in till kvällste och musik från radion. En kväll ute vid havet.

Nu får vi förbereda oss på svalare sommarväder några dagar, sedan hittar värmen tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar