onsdag 21 juli 2021

Funderingar mitt i min oansenliga trädgård

 Sommaren 2021 blir för egen del även den i stort sett en hemma-sommar. Just nu är vårt land inne i den fjärde vågen av covid19-smitta. Corona-pandemin sätter sina spår med nya mutationer av viruset. Problemet är att alla andra tycks tro att samhället är helt öppet och man kan leva som vanligt... Jag åker ut och handlar en gång per vecka fortsättningsvis och några större utsvävningar blir det inte. Jag hålls hemma med ankorna och (för det mesta) sambon....(här har vi heller inga mygg och andra blodsugare som ute vid vår sommarvilla). Solen skiner här hemma och det finns alltid något att göra.

Här hemma går jag ibland runt i trädgården och njuter av mina växter. Som de rödbruna dagliljorna, dom som blommar just den här tiden på sommaren. Just nu kvider alla växter i min trädgård eftersom det är så torrt. Gräsmattan är alldeles brun och i blomrabatterna börjar det verkligen se risigt ut. Inget regn att tala om i juli och nu blåser det hårda vindar som torkar ut det sista... (våra åkerodlingar är ändå mest utsatta)


Jag brukar tänka att det är tur att jag har brinnande kärlek i min trädgård, dessa röda blommor som lyser upp trädgården. I veckor. Men snart har de gjort sitt för denna sommar, tack för blomsterfägringen! 

Sedan har jag ju liljan som jag köpte som lök för något år sedan. Den blommar tacksamt efter några skvättar med vatten kvällstid (men hur kunde jag välja rosa, jag som inte gillar rosa?).

Jag tycker betydligt bättre om de djupröda och röd-vita nejlikorna som redan har blommat länge, länge. I mina rabatter har jag gärna mångårig växter, sådana som återkommer år efter år och som breder ut sig mer och mer i rabatten så att ogräset inte ryms....(det där var en önsketanke!)

En av de få ettåriga växterna denna sommar är denna dorothea som jag fått och som jag lyckats rädda undan hungriga ankor som äter allt smaskens i mina blomland (hela växten höll på att stryka med häromdagen). Den blommar dagligen i olika färger, som sedan går till vila när natten kommer. En riktigt spännande växt. 

På trappan har jag en annan speciell blomma som jag inte vet vad den heter (speciell pga av färgen) och den har verkligen trivts i det soliga vädret.

Jag har ju inte enbart rött i min trädgård, nej idag upptäckte jag att buskaget/häcken med ölandstok har börjat blomma. Härefter kommer trädgården att lysa riktigt gul - till alla insekters stora glädje!


Jag avslutar rundvandringen med en översyn av mina bärbuskar. Denna buske röda vinbär är ankornas favorit. De bär som är längre ner på busken är redan uppätna av ankorna, men några bär lyser röda uppe i toppen dit de glupska näbbarna inte når. 

Idag skiner solen som vanligen och det är en helt vanlig onsdag hemma i trädgården. Ha det gott alla ni som kikar in här. Tänk på att hålla avstånd och tvätta händerna och.... ja, ni vet (vaccinera er, tänk på era medmänniskor helt enkelt).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar