onsdag 14 juli 2021

De varma sommardagarna rullar vidare...

 Sommardagarna rullar vidare. De soliga och varma sommardagarna. Och snart är vi redan inne i mitten av juli månad, snart har halva sommaren passerat förbi. Vilken sommar sedan! En varm - ja, nästan het - sommar!

De soliga dagarna passerar med allehanda göromål. Är det inte det ena så är det något annat. Häromdagen tänkte jag på nyordet "invasiva arter". Ett begrepp som inte fanns i min ungdom, men som kommit med ökad handel och rörlighet samt ökad klimatförändring. Renfanan ovan har inget med detta att göra, däremot tre foton nedan:

Jättebalsaminen är en invasiv art, en växt som inte fanns i våra trakter för bara några årtionden tillbaka. Numera har vi ett bestånd i ett dike på våra marker. De två senaste åren har jag plockat säckvis med dessa växter (som sedan har gått till förbränning). Häromdagen plockade jag några säckar och efter några dagar blir det till att kolla läget igen. Vägrenen slås och sedan drar jag upp resten av växterna med rot och allt, det gäller att plocka jättebalsaminen innan frön sprättat ut i markerna...

Flyghavren är en växt som kom via importerat utsäde till vårt land och den är ett besvärligt ogräs som trivs ute på åkrarna. Det är lag på att man måste bekämpa ogräset och eftersom vi enbart odlar vanlig havre på våra åkerarealen kan vi inte besprukta åkermarken utan vi måste ut för att handlocka. Nu har jag varit ute i flera dagar och gått åker upp och ner och plockat flyghavrestrån. I går kväll fick jag 15.000 steg på min stegräknare.... men snart har jag kollat alla åkrar en gång och efter en vecka skall jag ut igen...

Det finns också en hel del andra invasiva arter som borde bekämpas. Jättelokan och lupinen längs våra landsvägar. Jaja, man hinner väl inte överallt, men lupinen som blommar i min trädgård den sprider sig inte vidare för jag plockar alltid bort fröställningarna efter varje blomning.

Jag njuter av våra nordiska blommar längs dikeskanterna, en mångfald som är så vacker!

Det finns också mycket gott i vår natur den här tiden på året, som solmogna smultron! 

De soliga varma sommardagarna radar upp sig som på ett smultronstrå... Det gäller att njuta och samtidigt vara vaksam på uv-strålningen. Sommaren knallar vidare och ibland undrar jag vart alla härliga dagar försvinner. Dagarna går så snabbt nu för tiden... Härliga sommardagar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar