onsdag 31 mars 2021

Vårflöde längs Kyro älven

 Dagarna rullar på och snart är dymmelonsdagen (eller askonsdagen som vi sade hemma när jag var liten) till ända. Kvällssolen lyser in i mitt bibliotek där jag sitter vid datorn. Ännu har vi några plusgrader där ute men till natten utlovas månklart och lite kallare temperaturer.

Igår kväll åkte vi längs Kyro älv. Älven var fylld till bredden av smutsigt vatten. På vissa sträckor låg ännu ett istäckte och på vissa sträckor hade isen börjat ge med sig och flöt i den snabba strömmen framåt och bildade isproppar längs älvfåran. Gårdagens islossning var endast början - kan jag tänka mig....


 Vi har ju haft kallt och mycket snö denna vinter. Den senaste veckan anlände vårvärmen och snösmältningen den kom med rekordfart! Stora mängder av vatten forsar varje vår längs älvfåran - ut till kusten från hela det platta inlandet. Om det inte blir stora överstämningar denna vår, ja då blir jag förvånad!





Vi stannade vid Ritaala forsen och här kom det bruna slammiga vattnet med fart. Både stora och små isflak följde med vattnet och samlades i en klump nedanom forsen. Jag stod uppe på bron och följde med skådespelet. Igår var bron ännu öppen....


Idag när jag tittar på fotona kan jag inte låta bli att undra om de två båtarna som låg vid älvstranden ännu ligger kvar eller om vattnet har stigit så mycket att båtarna åkt ut på båttur.... 

Vi åkte vidare några kilometer västerut, längs älvkanten.




Vi stannade vid Kolkki och promenerade över bron. 

Här var det riktigt mycket vatten.... Och här var det riktigt mycket is....


När de stora isflaken flöt under bron kunde man känna hur hela bron vibrerade av kraften i vattenmassorna och isen... 

Det är ett skådespel varje vår just när vårfloden flödar. 

Vi fortsatte vår färd mot Skatila och där låg redan stora markområden under vatten. Vägen var ännu under gårdagen körbar, men älven låg nästan i jämnhöjd med asfalten. Jag vill nästan inte tänka på hur där ser ut idag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar