måndag 1 mars 2021

Marssanden tittar fram!

 Måndag och ny månad! Inte helt fel när både solen skiner och snön smälter. Idag har dessutom skolorna börjat med sportlov och det är riktigt stilla längs vår väg, inga barn som är på väg till eller från skolan... nästkommande tre veckor kommer skolorna dessutom att ha distansundervisning... 

Idag trodde jag dessutom att vägen var isbelagd ända till jag skulle ut på sparktur...

Solen har verkligen gjort susen - kanske gårdagskvällens regnskur och dagens nordanvind också krympt is- och snötäcket. Jag fick allt lov att vända med sparkstöttingen och ta mig hemåt igen. Det fick bli en lång stund inne i ett varmt växthus istället. För en vecka sedan täckte snön halva växthusväggarna och dörren gick inte att öppna. Idag hade snön smält kring huset så att jag kunde ta mig in för en härlig stund där inne. Genast började jag drömma om kommande växtsäsong...

Hoppas mars bjuder på lika många positiva överraskningar som planeten Mars gjorde för några dagar sedan när vi fick ta del av utsikten på Mars yta. Planeten Mars är ju den fjärde planeten från solen och vårt solsystems näst minsta planet. Den kallas för "Den röda planeten" pga de stora mängder järnoxid som finns på ytan och i atmosfären kring planeten. Inom tio år kommer människan att ha en bas på Mars....

Välkommen mars månad! Jag föredrar vår planet Jorden, det blir så spännande att se vilket väder vi kommer att bjudas på denna månad här hos oss. Blir det mera vitt, slaskigt eller bara många fler ljusa timmar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar