lördag 27 mars 2021

Snödroppar och andra vårtecken

 Ännu för en vecka sedan låg snön halvmeter djup i drivor kring mitt lilla växthus. Jag fick plumsa genom högar av snö för att komma in i värmen där inne. Det har varit så skönt att sitta där den senaste solskensveckan. Jag har tagit mig många stunder av njutning varje dag. Och solen den har lyst och värmt. Och den har smält mer och mer snödrivor för varje dag...

I torsdags såg jag hur snön hade smält i solboet under den gamla enen så jag plumsade ut i snön för att se om minsta lilla blad av snödroppar skulle synas. Till min stora glädje såg jag vårens första blommor sträckte på sig i solgasset! Snödropparna hade kämpat sig upp ur marken (igenom snön) och nu stod de där så självklara! Och de bjöd på massor av blommor!




 Där i fjolårsgräset hade dom tittat fram i solen. Jag blir lika överraskad varje vår. Lika lycklig, glad och tacksam varje vår när dessa tuvor av snödroppar bjuder upp till blomning. Snödropparna är det bästa vårtecknet som finns!

Fler snödroppar kikar fram i snön....


Inne i växthuset börjar det klia i fingrarna så här års. I går planterade jag ut mina dalialökar (i krukor som länge än får husera där inne). Igår hade också vårens första nässelfjäril vaknat ur vinterdvalan och den kämpade för att ta sig ut i det fria. Men lilla vän det är inte vår ännu, nätterna kan vara smällkalla...

Det var det här jag pysslade med där inne i solgasset igår. Jag målade de gamla stolarna som får stå i växthuset samt en gammal svarvad blompall. Allt fick en ny grå nyans. Stolarna köpte jag för många år sedan när jag bodde i Umeå och de har fungerat som köksstolar i flera av mina lägenheter. Blompallen är mycket äldre än så. Den fick jag i julklapp av mina föräldrar när jag var liten. Den kan användas som både ljusstake och som blompall. Någon annan som haft en likadan?

Idag har solen kikat fram igen. Vårsolen, tjohoo! 🌞

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar