torsdag 11 mars 2021

Min adliga släkt...

 Redan som liten hörde jag ryktet om att jag långt tillbaka i tiden härstammade från en adlig släkt. Jag och min kusin tyckte att det här var såå spännande! Jag såg framför mig hur våra anfäder och anmödrar hade valsat runt i vackra slott och herresäten ute i Europa. Vi hade hört att adelssläkten kom från Estland.

För några år sedan försökte jag luska ut hur mycket sanning det fanns i dessa barndomens rykten.

Och det visade sig att det finns en sägen och en viss sanningshalt i ryktena! Men kanske inte på det sätt som jag som barn hade föreställt mig...

Jag fick gå minst sju generationer tillbaka i tiden för att hitta en ledtråd, och så ännu längre tillbaka. Nu var jag nere på 1600- och 1700-talet.

Detta förtäljer alltså sägnen: 

I början av 1800-talet gifte sig min anfader Simon Johansson Josskarhu med Maria Hans-Henriksdotter  Eklöf. Denne Maria, kallades Maija eller Josskaru-mor. Men mest känd är hon under namnet Koira-Maija. Jag kommer att berätta mera om henne senare, för hon var mycket omtalad under hela sin levnad och historier om henne lever ännu kvar i bygden. Maija var född år 1787 och hon dog 1859. Hon föddes i ett fattigt soldattorp. Hennes far hette Hans Henrik Eklöf och var sockenskräddare. Han föddes år 1750 och enligt sägnen var det hans far som var adlig, en Hans Henric de Carnall. 

Saken var den att Hans Henric de Carnall var verksam vid Österbottens regemente och hade blivit stationerad en tid vid Tottesunds herrgård. Där såg han troligen den vackra Beata Mattsdotter och hur det nu var så resulterade detta möte i en pojke som modern döpte till Hans (enligt dopboken endast döpt till detta namn, men i vigselboken noteras han som Hans Henrik). Fadern var kallad till tings två gånger och när faderskapsmålet togs upp i rätten andra gången år 1753 var löjtnanten närvarande och bekände att han var far till barnet. Se där har vi den adliga förfadern! Men varifrån kom då denne de Carnall?


 Adelssläkten de Carnall härstammar från Kurland (västra delen av nuvarande Lettland), på vars riddarhus den varit intagen under namnet von Cardinal. En gren med detta namn överflyttades redan 1596 till Schlesien, men utslocknade där på 1700-talet. En gren introduserades även i Finlands riddarhus 1752 och noterad utdöd år 1874. 

Hans Henrik de Carnall föddes 1724 i Kristianstad, Skåne, Sverige  och hans far hette Fredrik Ernst von Carnall och var född 1681 på slottet Mittau i Kurland och han blev enligt vissa uppgifter tillfångatagen av svenskarna varvid han övergick i svensk militärtjänst år 1701. Hans Henrik avancerade också inom det militära området precis som sina förfäder och bröder. Han noteras som kapten och riddare. Sedermera gifte han sig med Maria Engelcratz och i detta äktenskap fick han flera barn, men inga barnbarn. Han dog år 1801 och finns begravd i Helsingfors.

Hans Henrik hade en känd bror som också var inom det militära, nämligen Carl Constantin de Carnall. Denne Carl var bl.a. befäl för Björneborgs regemente och dog år 1711 på Selkis översteboställe i Finland.

Se där, oäktingen Hans Henrik som tog namnet Eklöf, det är han som fört släkten vidare till bl.a. dottern Maria som kom vandrandes för att söka arbete som piga i min barndomsby! Det vill säga om denna sägen stämmer till 100%, det var ju så länge sedan... I alla fall finns det många ättlingar till Koira-Maija och att hon var en mäktig kvinna det vet vi! Vi behöver inte finnas i en endaste adelskalender, det räcker så bra att veta historien om henne och att den stämmer det vet vi med säkerhet! (Fortsättning följer).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar