fredag 28 februari 2014

Tampere here we come!

Sonen och jag har varit på en minisemester. 
Han är skolledig några dagar och jag är så lycklig att han ville komma med mig
på en liten resa. Vi hoppade på tåget och åkte söderut till Tammerfors.


För sonens del ägnades tågresan åt dator och telefon. Jag läste en bok.
För det är ju bara så, att jag tycker det är perfekt att åka tåg. Lugnt och snabbt
tar man sig fram längs rälsen, vi hade dessutom valt ett tåg utan tågbyte i Seinäjoki.
På två timmar var vi framme i den trevliga staden, som har det mesta. 
Tampere - Tammerfors - here we come!.


Dagen var grå. Ja, gråare än grå. Inte heller tillstymmelse till vit snö. En lätt dimma
och den första kvällsskymningen låg över Tammerkoskiforsen när vi gick ut
på en kvällsrunda. Från vårt hotellrumsfönster hade vi utsikt över de röda
fabriksbyggnaderna och forsen. I turistbroschyren står det att "Tammerkoski
föddes för ca 6 000 år sedan, när den nordliga sjön Näsijärvis vatten
trängde fram och skapade en kanal genom ett smalt näs till den sydliga
sjön Pyhäjärvi. Kung Gustav III grundade Tammerfors stad vid 
Tammmerkoskiforsens strand år 1779."


Vi strövade runt lite och sedan gick vi in till en av de trevliga restaurangerna 
vid vattnet för att äta lite kvällsmat. Vi hade ju ingen brådska utan satt länge och pratade. 
Vi till och med unnade oss efterrätt som en god avslutning. Efteråt var det skönt att sträcka
på benen innan sonen återvände till vårt hotellrum medan jag åter gick runt i centrum och
på fabriksområdet, nu i kvällsbelysning.


Jag gick över Hämeensilta bro som kantas av de vackra statyerna av Wäinö Aaltonen och
gick förbi teatern, som just nu har Les Miserables på progammet. Vid centraltorget
ligger det vackra rådhuset, som är stadens representationslokal. 


Så gick jag åter mot de vackra fabrikslokalerna uppförda i rödtegel. Finlayson.
Varunamnet Finlayson är välkänt för varje finländare. 
Det var år 1820 som den skottske James Finlayson grundade en bomullsfabrik
här vid Tammerkoski. I vävningshallen Plevna tändes den första glödlampan
i Europa. Året var 1882. Finlayson är ännu i dag varumärket för olika tygprodukter
som sängkläder och handdukar. På Finlayson-området finns idag museer,
företag av olika slag, restauranger, butiker och biografer.



Jag gick över gångbron till andra sidan. Här på bron finns massor av kärlekslås.
Det är fascinerande att läsa initialerna och datumen som finns inristade. 
Jag stod en lång stund och undrade hur många förhållanden som ännu varar...
Det fanns lås ända från 1960-talet men de flesta var av nyare årgång.


Jag stod länge där på gångbron och såg ut över vattnet.
Till vänster ser ni vårt hotell. Jag har varit flera gånger till Tammerfors och
det är alltid lika roligt att pröva på olika hotell. Bäst är att bo i centrum.
Och tänk, så står man då där i slutet i februari med en snö som lyser
med sin frånvaro....

Tillbaka på hotellet hittade jag sonen på sängen med dator och telefonen riggade.
Det blev en stilla kväll i den spännande bokens sällskap. Just nu läser jag
Inferno av Dan Brown. Jag vaknade vid 1-tiden på natten, då
fingrade sonen ännu på sin telefon....

Fortsättning följer.

3 kommentarer:

  1. Tänk att dom orkar använda fingrarna hela tiden och huvudet med .Fina kvällsbilder från tampere ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera
  2. Så mysigt att få liten egentid på sonen. och dessutom besöka en trevlig stad!! Så fina bilder, förstår att det är en vackert. Själv har jag aldrig varit på den sidan om Bottenviken eller Östersjön, och förstår att jag missat en hel del.
    Tänk, barn av vår tid, då är man alltid tillgänglig...!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  3. Tammerfors lyser så vackert på kvällen och jag blir förvånad av, ingen snö. Ja då börjar mycket att kika fram ur jorden. Trevligt att för er att ha lite egentid, när livet rullar på hinner man inte att få rå om varann som man önskar. Jag är mycket dålig på Finland och deras varunamn, men jag gillar deras härliga språk och när de talar Finlands Svenska låter det så härligt. Men om Plevna har jag hört, läst och sett Tv-program som var mycket intressant. Jag har aldrig varit i Finland men min önskan är att någon gång få resa dit. Ska bli pensionär i April, förhoppningsvis ska man väl få tid över till vardags-lunk.

    Trevlig helg/ Eva

    Ps. Våren kom igår med några tranor som ville landa på åkern men fortsatte 300 m bort till en 'sänkt sjö' göl eller sankmark, där häckar tranorna varje år.

    SvaraRadera