tisdag 25 februari 2014

Vårvindar friska, leka och viska...

Nu är våren här! 
I går hade vi plus 6 grader och jag antar att det blir något liknande idag.
I slutet av februari. Februari! - Men är det inte lite väl tidigt? 
Min mamma pratade ju alltid om "långa och kalla mars", så man
är ju rädd för de där bakslagen.....


I morse låg jag länge i sängen och tittade på trädtopparna som vajade i vinden
utanför fönsterrutan. För precis som igår, har vi kraftiga vindar idag. Precis
som om våren vill sopa bort all snö och is. Ute på slätten är det
grått och svart, men här vid skogskanten där vi bor finns
ännu lite snö, men inte ens här är det mycket kvar.


Idag bjuder jag på två bilder från istäcket ute i skärgården. Isläget är ju inget
att hurra för. Varning för svag is, skulle jag vilja säga.
Bilderna är från helgen som gick, så idag kanske det är öppet vatten
på många ställen redan. Sambon hade mätt istjockleken ute på den stora fjärden
i lördags och det var 40 cm, så det finns ju lite is som skall bort innan
det är öppet vatten. Men där vattnet strömmar, som vid svärmors villa,
där är det nog öppet vatten en dag som denna.


1 kommentar:

  1. Fina isbilder. Jag skulle kunna ha den nedersta som fototapet och så måste jag passa på att säga att jag tycker du har lyckats så bra med bilden på sukkulenten i headern, vilket ljus!

    Nu var det första gången jag hittade hit, men återkommer snart!

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera