måndag 10 februari 2014

Phalaenopsis

Tänk att det finns blommor som phalaenopsis.
Orkidéer som blommar och blommar och som klarar sig utan vatten
veckovis... det är ju sådana blommor som skall finnas hemma hos mig.
Visst har jag tagit livet av någon orkidé jag också, men några har faktiskt
överlevt och blommar på nytt.


Den vackra djupröda orkidéen på bilden har redan blommat hos mig
i två månader, kanske tre. Den trivs perfekt i mitt öst-sydost fönster
och jag hoppas vi får många år tillsammans.


Ibland blir jag sittande och bara beundrar min phalaenopsis.
Sitter med min kopp morgonte och njuter. Inte behöver jag förflytta mig långa,
dyra resor till sydliga länder där dessa blommor växer vilt. Nej, det räcker
alldeles utmärkt att sitta vid det välkända köksbordet och förundras.

Man hinner med nästan
hur mycket som helst,
bara man inte gör sig
någon brådska.
-Gösta Ekman-

5 kommentarer:

  1. Vackert.
    Gillar också orkideer dom är tacksamma.
    Förut hade jag dom i massor och dom blommade och blommade.
    Hade dom ute i lusthuset hela sommaren och på hösten när jag tog in dom så
    belönade dom mig med massor av vackra blommor.
    Sen jag helt slutade att ha blommor inomhus så kan jag sakna dom.

    Tjingelingen från rantamor.

    SvaraRadera
  2. ja visst är de vackra! Jag har 3 st nu som blommar..ingen röd utan de går mest i gult....Vädret är grått o trist ute så kanske man skulle köpa sej en ny orkidé...ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Här blommar min rosa ännu ,dom är verkligen uthålliga ,kram Nette

    SvaraRadera
  4. Ser att vi tänker i likadana banor om tid idag.
    Fin blomma! ♥

    SvaraRadera
  5. Jag älskar orkidéer och jag får dem att blomma om. När de har blommat färdigt gömmer jag dem bakom gardinerna tills en ny stängel tittar fram. Just nu är det fullt i fönstren så jag måste nog kasta någon planta, men det gör ont.
    Jag gillar dina små ordstäv. Tar till mig den att livet är som en brustablett - det löser sig.
    Ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera