torsdag 20 februari 2014

När nästan är alldeles underbart!

Hela veckan har jag känt mig småfrusen, småkrasslig
och förfärligt trött. Men så idag, en helt vanlig torsdag, känns det
som dimmorna uppe i huvudet skingras - och hela världen känns mycket
ljusare och mycket mera rättvis. För idag får vi äntligen smaka på det jag 
hoppats på och drömt om sedan början av denna månad.


Idag har vi äntligen fått en vacker vinter igen. Nästan vinter. Och nästan vacker.
Nästan minus fem grader och nästan solsken! Kan bara tacka vädrets makter 
för det lilla positiva. Jag bugar och bockar för en härlig dag.
Inspirationen flödar igen och livet leker. Tjohoo!


Efter tjugo dagar med gråmulet väder känns det underbart att  
ana himlavalvet där upp. Känna att rymden finns där. Känna att det grå
locket nästan lyfts av och att man äntligen kan andas igen!


Härligt att se ljuset som tittar in igenom smutsgrå fönster. Javisst, efter allt
snöblask vi haft denna vinter är fönsterrutorna gråfläckiga - men det är så fönster
skall se ut fram emot vårkanten. Mot våren och ljuset skall dammet och
smutsen synas, för då börjar man inse att den långa, mörka vintern börjar släppa sitt grepp.


 Så fint att se ljuset som leker bland de gröna växterna här inne. Se ljuset och skuggorna.
Trots att vi inte har solsken kan vi ana solen och de tunna molnen låter 
solljuset spegla sig i de gröna bladen. Bestämt tror jag mina växter
älskar ljuset lika mycket som jag gör! 


Ute vid vedlidret letade en koltrast efter föda nu på morgonen. Han såg inte direkt
svältfödd ut, har nog suttit bredvid något fågelbord denna vinter. Idag hade
han hittat till oss och pickade i sig solrosfrön som fallit till marken. Han var 
så vackert svart med sin gula näbb. Tyvärr blev bilden suddig pga
mina smutsiga fönster, men roligt att han kom på besök.
Så började denna lovande torsdag i mitt liv....


5 kommentarer:

  1. Det är tur vi är olika...det här med vädret!! Ja solen vill jag gärna se, men sen resten, snön...det gör mej alldeles detsamma!! Här började det snöa rejält igår eftermiddag, och har fortsatt fram tills nu, för då har det övergått i regn...Vi som hade barmark och nästan vårkänning...
    Fin koltrast du har på besök!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Sol hade vi typ 2 minuter idag men vi fick se den ,så vet att den är kvar .Få se hur mycket snö vi får imorgon natt .Kram Nette

    SvaraRadera
  3. Älskar ljuset, solen ...men också värme och torrt väglag...hihihi...
    Nu får gärna våren komma för mig...men visst det är ju bara februari och idag fick vi "julstämning" igen

    Ha det gott vännen
    Kram Lollo♥

    SvaraRadera
  4. Skönt att läsa något positivt om vädret men här har vi då inte sett en förnimmelse till himmel ens. Håller på att dö av tråkighetsväder så nog kunde solen rädda oss snart. Hoppas, hoppas.

    SvaraRadera
  5. Håller med att grönt är skönt, snön har försvunnit och vi släppte ut våra 6 hönor och tuppen en stund i dag.
    Oj vad de var glada att få räfsa med sina klor och hitta lite grönt gräs m.m.
    Du har grönt och skönt i dina fönster också. Visst blir man pigg och glad när solen skiner, denna dag här var också toppen skön.
    Hela vintern har vi haft ovanligt många fåglar hos oss, ja gubben har köpt frö för flera tusen, lite fattigare men rikare i hjärtat. En dag räknade vi upp till sexton (16) kåltrastar och tiotal domherrar både herrar o damer
    De lyste upp marken som då var täckt av snö, att få ha fåglar runt i kring vårt hus är underbart.
    Må gott/ Eva

    SvaraRadera