onsdag 5 februari 2014

Att baka

Det är inte varje dag som jag bakar, men i går gjorde
jag slag i saken och bakade en vardagskaka. Egentligen älskar jag
att stå där vid äggvispet och mäta upp mjöl och bakpulver, men det är
ju inte bara den goda doften av hembakat som gäller. Dom där kakorna skall
ju ätas upp också. Och det brukar vara där som problemet är. Dom blir
stående och torkar bort mina kakor. Vi slukar i oss flera kakbitar
när kakan är varm... sedan falnar intresset....


Men det finns ju frys, tänker ni. Jo jag vet. Men om kakorna sätts i 
frysen förblir dom bortglömda och får slängas efter något år.
Tråkigt men sant. Bullar däremot passar i vår frys, dom
hämtas upp varje helg när vi drar till skogs.


Mina kakor bakas dessutom av ägg värpta av våra egna höns.
Mer ekologiskt kan det inte bli. Stora fina bruna ägg får vi, ett par stycken
varje dag. Våra sommarhöns är verkligen givmilda.


Här har ni receptet på Mormors havrekaka som jag bakade igår.
Otroligt god när den är varm. Kan med fördel ätas med en klick vispgrädde 
och jordgubbssylt. (Om du klickar på bilden blir den större).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar