fredag 7 februari 2014

Vägarbete pågår....

Tidigt på morgnarna hörs det konstiga ljud.
Det börjar med ett muller, följt av ett ka-dommmm. 
Det är grävmaskiner som gräver diken, och dom börjar jobba vid sju-tiden. 
Det skall ju bli ett nytt miljövänligt avloppssystem här i kommunen.  
Och nu bor vi tydligen i ett stort stenfält. Det är stenar överallt. Inte visste
jag att det finns så mycket stenar endast några centimeter under jordytan.
Men det finns det tydligen, för det där oljudet hörs dagarna i ända.
Ka-dommmmmm....


I går gick jag förbi en av arbetsplatserna. På håll såg jag 
skylten med Vägarbeten Pågår. Jo tack, det hördes också....
(fast mig stör det egentligen inte).


Hela vägen var avskuren och de hade gjort en liten omfartsväg
över ett jordgubbsland och några gårdsvägar. 
Fast vem vill köra bilen under en grävmaskinsarm (den till höger)?
Men här längs den lilla vägen var det inte många bilar så här mitt
på dagen en vanlig vardag....


När jag kom närmare såg jag att de börjat borra i en sten.
Det rykte och dammade. Perfekt att få bort stenen mitt under vägen, tänkte jag.


Jag vinkade glatt till arbetarna och dom fortsatte sitt borrande.
Hade gärna frågat hur djup tjälen är i år, men ville inte störa mitt i deras jobb.


Jag vände hemåt igen och är glad för att det dröjer något år innan dom 
kommer att gräva kring våra husknutar. För vad skall dom säga om 
våra stenkullar?
Bommm... (dom sprängde visst sin sten).

1 kommentar:

  1. Ingen frid o ro där nu men det blir väl bra när det blir färdigt ,trevlig helg ,nette

    SvaraRadera