tisdag 2 oktober 2012

Regnets klagovisa

Måste klaga lite på vädret idag också, för det har ju
inte varit solsken precis! Nä, regn hela natten, regn i morse,
regn nästan hela dagen (lite uppehåll någon timme på
eftermiddagen) och så regn nu i kväll igen. 
När vi kom hem från jobbet nu i kväll var det uppehållsväder,
så jag hade goda förhoppningar om en skön kvällspromenad.
Men se, så fort jag gick ut genom ytterdörren då kom dom
första dropparna, och så var det kört igen. Jag borde ha
haft vindrutetorkare på glasögonen, inte lätt att se
sportig ut när man inte riktigt ser vart man går...


Enligt nyheterna var september den våtaste septembermånaden
på 150 år! Oktober har startat ännu bättre, regn varje dag hitintills....


I skogen börjar de gula färgerna dominera. Lärkträdets barr är gula
och kommer snart att falla ner. Jag gick en sväng längs en skogsstig
för att plocka lite trattkantareller (och jo, jag fick en del med mig hem),
men det var slipprigt och vått i skogen. Försökte hålla koll på vart
jag satte fötterna för att inte halka på alla våta löv, grenar 
och rötter längs stigen. Det gick rätt bra, ingen vurpa
den här kvällen.....


Det syntes inga myror i den stora myrstacken. De har säkert
sökt sig in i sin torra och varma boning. Varför blöta ner
fötterna när man inte behöver...

Skall man säga något positivt, så har vi ett riktigt varmt väder.
I går natt hade vi + 12 grader och det är ju nästan som värmen 
en sommarnatt (inte den varmaste, men ändå). Nu ikväll har vi +13 
grader. Det är ju oktober månad, så det är ju inte så illa.

Se där, något positivt till slut!


4 kommentarer:

  1. Nog önskar man en liten solstråle på ledig tid , så man åtminstone kan gå ut med kameran ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Ja tänka sig vi hade 14 grader varmt här idag.
    Kan man tänka sig igen ;)... vi fick sol på vår marknadsdag, efter en regnig natt och morgon, sprack himmelen upp i strålande sol med lätta vita molntussar.
    Ibland ska man ha lite tur :)
    Fina bilder.
    Ha det så gott vännen och tack för dina alltid så fina kommentarer hos mig.
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Det gäller att se det positiva! Ikväll har vi fullmåne (nästan), som lyser så starkt att det är som om man hade gatubelysning...... överallt. Fantastiskt!
    Håller med dig om att regn har vi fått nog av!
    Ha det GOTT!

    SvaraRadera
  4. Ja i går var det trist väder och det ser inte bättre ut idag. Ser att du såg alla fåglarna som samlades för avfärd och festen i byn. Tänk så bra att få dokumentera!
    Ha en bra dag! ♥

    SvaraRadera