måndag 15 oktober 2012

Höstrosor i rosa!

Tänk så skönt att solen har lyst på oss också idag!
Det behövs verkligen dagar utan regn, marken behöver 
torka upp och vi människor behöver lite ljus innan vintern kommer.

Mina rosa rosor blommar på sydsidan av vårt hus.
Rosorna är tacksamma blommor, dom blommar så villigt hela 
sommar- och höstsäsongen. Tänk rosorna har ännu mängder av knoppar!




Häromdagen bakade jag en saftig äppelkaka. För att överraska
mina karlar, dekorerade jag kakan med en liten ros.
Och vet ni, till och med sambon lade märke till rosen....


Saftig äppelkaka

100 gr mandelmassa
3 ägg
1 1/2 dl strösocker
50 gr smör
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk
ca 4 äpplen

Riv mandelmassan på rivjärnets grova sida. Blanda den
med ett ägg i taget. Rör ner sockret. Smält smöret och 
låt det svalna.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker. Sikta ner
det i äggsmeten. Tillsätt smöret och mjölken i smeten.
Skala, kärna ur och klyfta äpplena. Lägg hälften av klyftorna i formens 
botten. Häll på smeten och lägg på resten av klyftorna.
Grädda kakan mitt i ugnen i 175 grader i ca 30-40 min.

Receptet är hämtat från tidningen Hembakat. Egentligen skall kakan
gräddas i en form med löstagbar kant, men jag gjorde min i en 
pajform. Och det gick bra det också!

Ha en skön höstkväll!


2 kommentarer:

  1. tittade på det receptet igår ,har samma tidning ,men tiden fattades som vanligt ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Men såå smarrigt det ser ut!!! MUMS...den måste jag prova...
    Tack söta du för receptet :)
    Ha en finfin dag
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera