tisdag 16 oktober 2012

Höstens färger

För si så där en tjugo år sedan var det mycket populärt att
ta reda på vilken årstidsmänniska man var. Vilka färger som var ens 
färger? Passade man i rosa, blått, brunt eller svart? Passade man i 
vårens, sommarens, höstens eller vinterns färger? 
Var ni också hos något färgkonsult, som visade vilka färger 
man skull ha i kläder och smink?  Jag och min kusin tog
reda på våra färger. Båda är vi mörkhåriga, bruna ögon, rätt lika..
Men det visade sig att jag är en höstmänniska och min kusin en vintermänniska.
Det betyder att jag passar i bla brunt, grönt, orange och gult.
Och visst, både före och efter har jag haft mycket kläder i dessa
färger, men en och annan "den lilla svarta" har ju hängt med genom åren.

Jag tycker mycket om höstens färgskala. Den är rogivande,
men kan ändå vara lite uppkäftig. När man vandrar i naturen
så här på hösten är det så vackert, stilla - och ända så iögonfallande!






Idag vräker regnet ner igen!
. För en stund sedan när jag tittade ut genom fönstret
såg jag våra ankor på vägen. V-ä-g-e-n! Med väldig fart sprang dom över vattenpölar
längs vägen, förbi två av våra grannars hus och vidare bortåt .... Våra ankor 
som alltid har stannat på vår gårdsplan... Vad hade hänt? Igår såg en av 
grannarna räven inte långt härifrån, månne han var i farten? 
Nåväl, jag drog på mig jackan och gummistövlar och rusade ut i 
regnet på jakt efter våra husdjur. Men vart tog ankorna vägen? Sonen 
hittade dom slutligen hos en granne lite länge bort, överlyckliga 
när vi kom. Kvack, kvack, kvack...flax, flax....
Nu är ankorna i sin nattbur, bakom lås och bom.
Jag vill inte se räven komma strykande här kring huset!
Han ser säkert lurvigt blåsvart ut i allt regnet....

3 kommentarer:

  1. här har du en vintermänniska gillar alla färger i den skalan ,vi har nog det inbyggt det där med färger har jag märkt i min butik när människor köper kläder ,ja fy vilket väder tur att du såg ankorna ,kram Nette

    SvaraRadera
  2. Hoppas räven låter ankorna vara nu då...inte kul när räven tar för sig, då brukar det bli flera än en som skadas :(
    Jag tror jag är en sommarmänniska eller kanske vår förresten???
    Önskar dig en finfin dag vännen♥
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera
  3. Och jag är en vintermänniska! Min dotter håller på med allt sådant där inom stylist å make up, så jag sitter modell till å från på skolan där hon jobbar! Tur du såg att ankorna var på väg bort, hoppas nu räven håller sig borta oxå! Kram Iréne

    SvaraRadera