torsdag 11 oktober 2012

Kinarosen och marthornas nya bok

"Nu blommar min kinaros", sa min svärmor i morse.
"Du måste komma in och titta!".
Visst ville jag det - och kameran tog jag med mig!


Hos min svärmor lyser alltid flitens lampa....
När jag kom över idag var hon ute på gården och
krattade löv. Inne vid köksbordet stod härveln framme,
hon hade klippt tygremsor till en mattväv.


På eftermiddagen skulle hon gå över till vävstugan 
och väva några timmar. 



I går kväll var hon tillsammans med byns marthor och kokade 
ur marthornas nya kokbok "Inhemskt spannmål".
Jag bläddrade igenom boken och fastnade för flera 
recept, bla surdegsbröd och rågmjölsgröt.


Innan jag gick hem igen måste jag bara stanna i farstun
och ta ett foto av hennes härliga höstarrangemang.
På ett betongfat ligger en hög med
egenodlade prydnadspumpor
omringade av blommande 
pelargoner.

3 kommentarer:

  1. Så lustigt namn...Kinaros...Hibiskus kallar jag den. Roligt det här med bloggandet, man lär sej så mycket, olika namn på saker i olika landsdelar, vädret som varierar så man kan tro att vi bor på olika planeter ibland, och ja...jag vet inte allt! Men en sak har vi gemensamt, bloggandet!! Kul!! Trevligt!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Så vacker Kinaros! Min mor hade sin i många, många år som hon klippte ner varje vår och den blommade alltid så vackert. Så roligt att kunna sticka sig in till ett så mysigt hem med mycket hantverk på gång.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Beautiful series!! Boom & Gary of the Vermilon River, Canada.

    SvaraRadera