fredag 19 oktober 2012

Ett rött näckrosblad

På förmiddagen drog "Londondimman" in i staden. 
Dimman gjorde att hela staden blev insluten i en våt, ljudlös bommullsboll.
Man  kunde inte se ett kvarter framför sig, det var dimmigt så
det räckte (smog var det nog inte...). På eftermiddagen skulle så dimman
regnas bort och därefter kom det ett lätt duggregn. 
Ja, vad säger man om hösten väder? 
Blää, är ett uttryck...

I går på min lediga dag var jag ju ute i skogen, gick för att leta
tranbär runt en skogstjärn. Men vad låg där borta i strandkanten?
Något riktigt rött... där bland den grå vassen... i det svarta vattnet...?



Kanske någon bärplockare eller jägare slängt ett rött papper
i naturen? För vad annat är så där rött när det är blöt, grå senhöst?
Nyfikenheten tog överhanden och jag försökte ta mig närmare...


Nämen det är ett näckrosblad! Såå vackert!
Där ligger det och guppar i vattenbrynet blad andra bruna
vattenväxter. Är inte naturen bra överraskande!



Så glad jag blev, bara det att upptäcka något så vackert
och oväntat en helt vanligt torsdag!

Nu skall jag gå ut på min kvällspromenad. Jag trotsar
regnet och mörkret och går en sväng!
Hoppas ni alla får en skön och mysig fredagskväll!

2 kommentarer:

  1. Så vackert med ett rött näckrosblad, och vet du jag tror inte du hade sett det om du inte hade haft ett fotografens öga.
    Sen jag började fotografera så ser jag allt i ett fotografi, jätteknasigt men jättekul.

    Så du hittade inte så mycket tranbär. När vi var i Finland så sa mor att doom inte hittat så mycket tranbär i Nedervetil som dom normalt brukar, så kanske det är ont om dom.
    Men det kan dom ju inte skylla torkan för...hahaha för jisses vad det regnat i höst.

    Här har vi massor av tranbär, ska ut å plocka mer för det fanns så mycket men min rygg vill bara att jag plocka ett par liter åt gången.
    Men då får jag ju gå ofta ut på myren istället, det har varit dåligt väder varje gång vi varit iväg så Nikon har fått stanna hemma.

    Så mysig Nalle Puh är, go och snäll även fast han har mycket ludd i hjärnan.

    Ha det bra i helgen...tjingelingen.
    Log lite igenkännande glatt när du skrev ämbar, det var så länge sen jag använde det ordet... =)

    SvaraRadera
  2. Visst är det kul att hitta lite färg i naturen ,vackert fångat ,trevlig helg ,Nette

    SvaraRadera