torsdag 18 oktober 2012

I dag var jag på jakt efter tranbär...

I dag bestämde jag mig för att åka till skogs och plocka tranbär.
Sagt och gjort! På med yllesockor och fötterna i gummistövlarna,
ett ämbar och kameran i handen och så drog jag till skogs. 


Vi har haft hela + 9 grader idag, molnigt men inget regn.
I fjol hittade sambon och jag massor av tranbär runt en
liten skogstjärn, dit begav jag mig också idag. 


Jag hade några härliga timmar i en våt skog runt en vacker tjärn.  
Det blev inte många tranbär, tyvärr. Men många, många foton 
(så vänta bara, nu blir det fler dagar med skogsbilder....) 
och jag hittade en hel del trattkantareller också....



För nej, inte fanns det överhövan men tranbär. Några, jovisst! Men bara
så att jag fick bottnen täckt i mitt ämbar. Tranbärsris fanns,
men inga bär....


Där i skogstjärnen ligger Neiti Suomi, visst är hon sig lik...
fast hon har tappat sin arm som hon brukar lägga över Ruotsi....



Nu skall jag rensa mina tranbär och lägga in dom.
Spara dom till något riktigt, riktigt viktigt tillfälle...
Dom få tranbären jag hittade skall minsann 
avnjutas med högaktning!

3 kommentarer:

  1. Jag köpte på torget jag dom ligger också i frysen för något bra tillfälle ,vackra bilder i den solfattiga tid vi lever i .Kram Nette

    SvaraRadera
  2. Härligt med Nalle Puh i förra inlägget! Jag såg tranbär vid träsket jag besökte med eleverna för en tid sedan. Karpalo på dig! :o)

    SvaraRadera
  3. Härligt inlägg, blir så glad av allt du delar med dig av, fina bloggvän♥
    Önskar dig en finfin helg♥
    Ann-Louisekram

    SvaraRadera