tisdag 5 december 2023

Nu skuttar vi vidare i decembersnön....

 Det är många år sedan vi har haft så här mycket snö och så här kallt i början av december månad. År 2023 utmärker sig!

Idag värmer jag mig åter framför kakelugnen och tänker lite smått på julstädning - men ännu så länge tänker jag bara... Snögubbarna värmer sig uppe på kakelugnshyllan, det känns allt lite jul redan!

Idag ser molnen ut att skingras en aning och kylan tilltar åter.. Igår morse dalade en och annan flinga ner från allt det gråa där uppe. De vilda djuren får vänja sig vid den myckna snön och haren som nattetid skuttar över vår gräsmatta nattetid sätter sina spår i snön.

I morse hade haren lämnat några nya spår i snön. Skutt, skutt...

Det konstiga är, att vi har så mycket snö i träden. Trots att det blåst en hel del har all snö inte fallit till marken. Här ovan en bild från gårdagen när vi rattade in till staden för att veckohandla.

Mina åker- och skogsstigar är oframkomliga pga av snön, så igår kväll gick jag ut på kvällsvandring längs upplogade småvägar. Här vandrar jag förbi byns gamla skola (och på senare år daghem), som numera är stängd pga vattenskada. På min kvällsvandring mötte jag ingen hare, däremot var en del hussar och mattar som var ute på hundpromenad. Hundarna tycker det är kul att möta mig för jag doftar lite ankor... Vi har världens snällaste hundar här i byn, bara så ni vet!

Idag är sambon ut på månadslunch med sina fd arbetskollegor, så då tror jag bestämt att tvättmaskin får jobba här hemma hos mig (för det blir nog ingen julstädning bestämde jag just...)! Idag kanske jag också går ut på en kortare promenad nu när molnen skingras!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar