torsdag 21 december 2023

Vintersolståndet

 Vintersolståndet inträffar i morgon, fredagen den 23 december, kl 5:27 finländsk tid. Det innebär att då står solen som lägst på norra halvklotet, både idag och imorgon är de mörkaste dagarna....

Idag har solen kikat fram här hos oss och nu har kylan återvänt (-12 grader nu mitt på dagen). Min vana trogen gick jag ut en sväng för att få syn på den där himlakroppen som kallas solen. Lite rimfrost i träd och snår, vackert så!


Där ute tänkte jag på att det inte alls är konstigt att människor i evinnerliga tider har dyrkat solen. Överallt på jorden. Och vi här uppe i norr, vi längtar efter mera sol ännu i denna dag! Speciellt dessa mörka dagar!

I det krispiga vädret bildades en liten början till halo, som en regnbåge.

Det ser ut som ett bra slädföre för julgubben detta år! Nu är det inte många dagar kvar tills han dyker upp....

Igår kväll var jag och några andra fd arbetskollegor in till detta gamla vackra hus för att uppvakta en jubilar. Där satt vi inne i det stora lantköket som doftade jul och blev bjudna på massor av godsaker och helt klart, finns det hjärterum så finns det stjärterum! Grattis och tack för allt gott du bjöd på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar