måndag 4 december 2023

Så firade vi första advent...

 Igår firade vi första advent med att tända det första ljuset.

Men redan på lördagen började firandet. Jag bakade jultårtor och saffranskaka. Sedan kokade jag en stor kastrull med risgrynsgröt (eller tomtegröten som vi sa när sonen var liten). En tårta fick komma ur frysen och så firade vi Angelicas födelsedag med en liten försmak av advent!


Grötkastrullen kom på köksbordet och till det serverades socker & kanel eller som tillval en karott med sensommarens hjortronsylt. Efter att vi låtit gröten sjunka undan blev det kaffe med dopp. Vi satt länge vid köksbordet och pratade, men när decembermörkret började lägga sig åkte vår gäst iväg. En och annan snöflinga hade fallit hela dagen och det fortsatte visst också att snöa under natten...

Igår, söndag, ordnades ett pop-up-café här i byn. Med nygräddade jultårtor och vackert dekorerade pepparkakor,. Naturligtvis gick vi på café för att dricka kaffe och träffa byabekanta.  Dessutom ordnades en liten julmarknad och där gick jag runt och pratade, doftade och kände. Så mycket fina saker till salu!


Här såldes bl.a. otroligt vackra korgar och underlägg av tvinnat papper (jo, det var gjort av tidningspapper!) och några ungdomar sålda vackra ljus som ett skolprojekt. Dessutom var jag sugen på äkta fårskinn och garn av byns får.... 


Väl hemma igen gräddade jag årets första skinkpaj (torde blir många fler denna december...) och så kom  sonen och hans sambo för att äta både paj och risgrynsgröt (uppvärmd från gårdagen). Så där satt vi ännu en dag vid köksbordet och avhandlade allt mellan himmel och jord. Efteråt drack vi lite kaffe med gott från gårdagen....

Så är årets adventshögtid inledd på allra bästa sätt. Det första ljuset brinner och redan i dag har jag öppnat den fjärde luckan i min adventskalender....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar