onsdag 6 december 2023

Idag firar vi Finlands självständighetsdag

 Idag, den 6 december 2023, firar vi en 106-åring. Vi firar Finlands självständighetsdag. Hurraaa!

En viktig dag för alla oss finländare. En blå-vit dag när vi är tacksamma för vår demokrati i vårt vackra land.


Idag börjar jag med foton som jag knäppte under gårdagens solskenspromenad. Molnen hade skingrats och kölddimman kröp in över slätten...


 En solskensdag i december betyder en solskensvecka under sommaren, det lärde jag mig redan som barn! Det är så välbehövligt med vintersol, och så vackert med ett vitt vinterlandskap!


I den stränga kylan såg jag iskristaller som glittrar i solens strålar. Början till en halo. Den visade sig endast en kort stund och just den stunden stod jag där ute och kollade på solnedgången. Vackert. Unikt. Precis som vårt land.


Tänk att få bo i detta vackra land! Jag är så tacksam och av hela mitt hjärta önskar jag fortsatta trygga år för oss alla framöver. När jag igår kom hem gav jag en sista blick på de snöklädda granarna och det tunna rosa molnet i nordost.... Lycka är ett varmt hem, tänkte jag....

Idag har solen gömt sig. Det är mera grått än blått... men absolut lika vackert! För idag är det rimfrost överallt. Sååå vackert det också!


Idag skall vi tända ljus och marschaller ute på gårdar och längs vägar här i byn. Vi vill fria vårt land. Och så skall vi bänka oss framför tv:n för att ta del av Självständighetsmottagningen på presidents slott i Helsingfors. I år är byns pigga 98-åriga krigsveteran inbjuden till festen. 

Trevlig självständighet till er alla!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar