onsdag 12 oktober 2022

Svanarna samlas

 Igår kväll hörde jag det kännspaka ljudet av svanar ute på slätten. Och visst, där hade runt 43 stycken (om jag räknade rätt) sammanstrålat igår kväll. 

Just innan skymningen sänkte sig vandrade jag ut för att kolla in fåglarna. 


De stod i en klunga ute på en av åkrarna, när jag närmade mig stod dom alla i giv-akt med sträckta halsar. Några utstötte varningsläten "kom en närmare". Nej, jag ville inte störa endast knäppa några foton.


Stora, rätt feta och fina svanar - snart redo för flygningen söderöver.

Solen sänkte sig bakom skogstopparna och....


...på andra sidan slätten färgades skogen kvällsröd. Jag gick hemåt och när jag var hemma hade kvällens solfärger försvunnit och skymningen var ett faktum.

Höstdagarna blir kortare för var dag. Snart bestämmer sig svanarna för att dra vidare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar