söndag 16 oktober 2022

En grym historia och en söt kaka på det

 Igår lördag tillbringade jag några timmar inne i Vasa tillsammans med en av mina väninnor. Vi gick nämligen på museum och sedan på café.

 Detta blev ett recept på en trevlig lördag en helt vanlig gråmulen och regnig dag - ett recept som jag gärna vill dela med mig av till alla er andra. För skall sanningen fram blir det sällan museibesök för mig numera, sällan cafébesök också för den delen. Men så inspirerande!

Redan kl 10 prick svängde B in med sin bil på vår gårdsplan och vi rattade vidare in till staden. B är ägare till ett museikort och besöker därför ibland (rätt ofta kanske) museer runtom i landet, medan det för min del skulle bli nästan en unik händelse ... (det blir alltför sällan jag besöker Österbottens museum, det ligger ju alldeles för nära oss... ni kanske vet hur det är....det är med nära....). 


Österbottens museum grundades år 1896 och är ett landskapsmuseum, regionmuseum och naturvetenskapligt museum samtidigt som det fungerar som Vasa stads historiska museum - allt i ett så att säga. Den gamla dörren är ett vackert underverk tycker jag, ovanför dörren (inte ingången till museet) finns Österbottens gamla vapen.

Vi började med att besöka utställningen "Symboler för makt och välstånd", en jätteintressant - och på något sätt skrämmande aktuell utställning - som kommer att vara öppen sista gången idag söndag. Men vilken intressant utställning, väl värd ett besök! 

Den här utställningen berättade om bl,a, mänsklighetens krigiska historia i form av olika typer av svärd, rustningar, brynjor och andra hemskheter av människan tillverkade krigsdetaljer från år 00 - 1800-talet. (Tack och lov inga senare påfund!) Här rostiga sten- eller bronssvärd (eller hur det var), först senare gjordes svärden av järn...


Historieintresserad som jag är var det trots allt intressant att läsa och begrunda.... Allt från små spännen och mynt till en vikingatida krigargrav...

Olika typer av skrämmande rustningar och vapen... Tänk er bara att bära det långa svärdet, detta tvåhandssvärd som vägde över 8 kg (eller något)...


Intressant var de medeltida europeiska rustningarna. Mannen ovan torde ha varit lika lång (eller kort) som jag, bara det visar att dagens människor är betydligt längre än de medeltida....


Förutom föremål bestod utställningen också av stora planscher, målningar och videofilmer.


På utställningen fanns även indiska och övriga asiatiska föremål.

Den japanska samuraj-krigarens rustning var både det första och det sista föremålet som vi beskådade innan vi åter gick ner en våning...

Vi fortsatte in i de mera permanenta utställningshallarna och besökte rummen med bla Vasa stads historia - men mera om det en annan gång. Vårt museibesök tog någon timme och efteråt blev vi allt lite kaffesugna så vi begav oss ut på staan...


Vi begav oss in till det relativt nyöppnade café- och bageriet Pharmacy House och beställde varsin kaffe med god tårtbit. Jag valde en "New York"-blåbärskakbit medan B valde en kakbit med choklad och körsbär. Vi hittade ett lugnt hörn och nu blev det betydligt trevligare samtalsämnen som avhandlades. Nu pratade vi trevliga barnbarns-historier, roliga böcker och trevliga reseminnen. 

Slutet gott - allting gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar