måndag 3 oktober 2022

Igår städade jag bort sommaren

 Allt har sin tid. Sommaren har sin tid och vintern har sin. 

Igår åkte vi ut till vårt sommarparadis för att se över våra sommarhus inför vintern. Gårdagen bjöd på ett vackert höstväder och det är nu höstens färger är som vackrast. Jag kände att jag gärna hade stannat kvar där ute för alltid. Där ute infann sig lugnet i den höga höstluften och inte en endaste mygga eller älgfluga var i farten.... Vi gick runt och plockade undan utebord och -stolar, utegrill och blommorna i utekrukorna. Jag klippte ner sommarens buskar och onödigt sly medan sambon plockade in vinterveden medan han eldade i bastun.

Det kändes lite vemodigt, höstdagen var så vacker.


 



Efter maten gick jag ner till stranden för att föreviga den vackra vindstilla dagen. Denna oktoberdag bjöd inte på minsta kluckande ljud av vågor nere vid strandstenarna. Men om några dagar utlovas höstrusk med regn och hårda vindar...


Då lär lövträdens alla löv blåsa iväg med vindarna och träden kommer åter att stå kala och invänta nästa vår och sommar.



När jag gick ner till bastun såg jag de två svanarna som simmade inne i viken. För dom är vintern inte här ännu, de simmar kring i sitt sommarrevir och äter upp sig inför flytten söderöver.


Jag njöt av bastun och jag njöt av den vackra höstdagen. Nästa veckoslut inleds älgjakten och då är det inte lönt att åka längs våra skogsvägar. Då kan plötsligt älgar och älghundar komma utrusande över vägen - för att inte tala om älgjägarna som står på vakt med sina bössor laddade... Nej, då vill man inte störa i skogen, då brukar jag hålla mig hemmavid medan sambon får jaga älgarna...



Så vandrade jag iväg längs vår skogsväg och efter kom sambon med bilen och gav mig skjuts hem igen. Men garanterat kommer jag snart tillbaka till mitt sommarparadis, ännu är inte säsongen över bara för att vi ordnat i husen inför vintern. Och vintern - den är ju också så speciell där ute....!


1 kommentar: