onsdag 19 oktober 2022

Höstlov

 Den här veckan har de flesta finlandssvenska skolor höstlov. Vissa elever är lediga hela veckan medan man här i våra trakter endast har höstlov onsdag - fredag. Det är något speciellt med höstlov, det är mera rörelse i affärer när även någon av föräldrarna är lediga. Och så är det ju färre cyklister till och från skolan morgon och eftermiddag. Inga knattrande mopeder tidiga morgnar - däremot sena kvällar... 

 

Både måndag och tisdag har bjudit på delvis rätt soligt höstväder, lite kyligare än de senaste veckorna. Igår kväll drog en regnskur över vårt område och i morse infann sig höstens första ishalka på vägarna. Med den påföljd att en hel del trafikolyckor inträffade under morgontimmarna. Det är alltid så med den första ishalkan - den kommer plötsligt och den kommer alltid när samtliga bilister kör med sommardäck.... Usch, jag avskyr ishalka!


Igår kväll gick jag ut med kameran och fångade de speciella molnen. Då runt 18-tiden kändes det ännu varmt invid växthuset. Jag täckte mina tomater där inne och bestämde mig för att snart är det dags att avsluta odlingssäsongen...

De flesta lövträd har tappat sina blad, men absolut inte alla. Där höstvindarna har blåst är det numera kala toppar på björkarna. På de lägre träden och buskarna klamrar sig löven ännu fast. Åtminstone ännu igår kväll....

Mina pelargonior tog jag in i vår kalla farstu redan för någon vecka sedan och där blommar de rikligt ännu. Nu är det väl snart dags att ta in dahliaknölarna också, de som har sin hemvist inne i växthuset....

Jag konstaterade visst för några veckor sedan att allt har sin tid. Men så är det. Allt har sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar