måndag 24 oktober 2022

Måndagsmorgon efter en kylig natt

 Denna måndagsmorgon börjar småkylig - hösten gör sig verkligen påmind. Under sennatten hade temperaturen gått ned till minus 4,5 grader, kallaste denna höst...



Våra ankor var allt lite fundersamma när de skulle ut i morse... Kallt om fötterna, tyckte de allt, och så  sökte de sig ut i morgonsolen...


Veckoslutet bjöd på soligt och rätt skönt väder. Jag gick ut på mina promenader, men aktade mig för att gå in i skogen där älgjägarna höll till...

För några dagar sedan städade jag undan i växthuset och numera är det fritt fram att åter sitta där inne och avnjuta eftermiddagskaffe. Jag bjöd faktiskt in till kafferep både lördag och söndag där inne i värmen. Det blev kaffe i pappersmuggar, några smörgåsar och lite hembakt. Enkelt och vardagligt - men så smakar det extra gott där ute/inne också!

Inne i köksvärmen mognar de gröna tomaterna.... Jo, det känns som om höstkylan har kommit för några dagar. Köket är åter belamrat med grönsaker och mera svamp - mycket mera trattisar. Dags för rykande varm trattkantarellsoppa... mums!

Ha en bra början på denna höstvecka alla ni som kikar in hös mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar